Den första april Àr det premiÀr för klassikern "Spelman pÄ taket". I Är bjuder Gotlands Musikalkompani in till en helaftonsförestÀllning pÄ Wisby Strand. Det skriver Gotland.net.
â Det kommer att bli en sprudlande helaftonsförestĂ€llning av en internationell succĂ© med gotlĂ€ndska ungdomar i huvudrollerna, berĂ€ttar regissör Sofia Ahlin Schwanbom entusiastiskt.
Just nu repeterar ett 60-tal ungdomar i Äldrarna 9 till 26 Är för fullt i Guteskolans lokaler inför förestÀllningen pÄ Wisby Strand. Gotlands MusikalKompani kommer att ge sammanlagt Ätta förestÀllningar mellan den 1 och 10 april.
â Just nu Ă€r vi inne i det sĂ„ kallade februaridoppet, det vill sĂ€ga att alla inser att det Ă€r mindre tid nu att repa Ă€n före jul och blir nervösa av det, men det ingĂ„r i arbetet. SĂ„ Ă€r det varje Ă„r!
Det Àr elfte Äret som Sofia Ahlin Schwanbom sÀtter upp en musikal med musikalkompaniet. För mÄnga av de medverkande har musikalkompaniet varit grunden för en karriÀr inom musikteaterbranschen, film och författande.
Sofia Ahlin Schwanbom fungerar som regissör, men Àr Àven teaterpedagog, koreograf, översÀttare och producent. Hon sÀtter ihop scenografi, smink, kostym och affisher tillsammans med medlemmar frÄn ensemblen.
â Varje repetition jag gĂ„r till gör mig glad och stolt över att fĂ„ arbeta med dessa fantastiska unga mĂ€nniskor. De tar sig an kĂ€nslor, tankar, rörelse och musik och skapar en helt ny vĂ€rld genom sitt engagemang.
â Nytt för i Ă„r Ă€r att vi samarbetar med Gotlands Gosskör. Sedan hade vi inte klarat oss utan proffsen frĂ„n GotlandsMusikens orkester, PA-kompaniet och LĂ€nsteaterns Ulf Grönhagen.
Sofia Ahlin Schwanbom Àr otroligt imponerad över ungdomarnas engagemang bÄde pÄ och utanför scenen. Dekor och kostym bygger och ordnar alla gemensamt.
â Det kĂ€nns viktigt att alla förstĂ„r och respekterar flera olika yrkesgruppers funktion i en produktion. Dessutom lĂ€r man sig att vara stolt över det man Ă„stadkommit nĂ€r man skapar rent handfasta, mĂ€tbara resultat i en annars ganska abstrakt verksamhet.
I Är Àr den skapade vÀrlden en bild frÄn Ukraina i början av 1900-talet. FörestÀllningen handlar om Tevye, en fattig mjölkutkörare i en liten by. Han Àr vÀlsignad med en halt hÀst, en dominant hustru och fem döttrar som enligt traditionen mÄste giftas bort. Dessutom tillhör han en etnisk minoritet vars existens bygger pÄ upprÀtthÄllandet av gemensamma traditioner och vÀrderingar.
â Samtidigt sker stora förĂ€ndringar ute i vĂ€rlden, och förestĂ€llningen handlar om vad som hĂ€nder nĂ€r traditioner möter nytĂ€nkande, om vad som sker nĂ€r en yngre generations kvinnor ifrĂ„gasĂ€tter en Ă€ldre generations traditioner och seder och om hur vi möter olikheter och utveckling. För mig Ă€r det en förestĂ€llning om modet att vĂ„ga tĂ€nka, lĂ€ra och göra nytt och om balansen att inte falla in i det extrema utsuddandet av det som varit eller förnekandet av det som kan bli.
â Den Ă€r mycket rolig, eftertĂ€nksam, skrĂ€mmande och underhĂ„llande pĂ„ en gĂ„ng, och bjuder pĂ„ sĂ„vĂ€l stora dansnummer som fina soloinsatser i nummer som till exempel den berömda Flaskdansen och i sĂ„ngen " Om jag hade pengar".