GlĂŒck lovsjunger den förtroliga poesin

StrĂ„lkastarljuset som Nobelpriset i litteratur förde med sig var för starkt för Louise GlĂŒck. I sin NobelförelĂ€sning sjunger poeten den förtroliga diktens lov, dĂ€r lĂ€saren Ă€r medskapare. Kollektivets beröm tycker hon kĂ€nns hotfullt.

Louise GlĂŒck berĂ€ttar i sin NobelförelĂ€sning om sin förkĂ€rlek för det intima samspelet mellan författare och lĂ€sare. Pressbild.

Louise GlĂŒck berĂ€ttar i sin NobelförelĂ€sning om sin förkĂ€rlek för det intima samspelet mellan författare och lĂ€sare. Pressbild.

Foto:

Brott & Straff2020-12-07 17:05

I barndomen framstod Ă€rofyllda tĂ€vlingar som naturliga för Louise GlĂŒck – myterna som var hennes första lĂ€sning var fulla av dem. I gĂ€strummet hemma hos hennes mormor i Cedarhurst, ett litet samhĂ€lle pĂ„ Long Islands sydkust i USA, försökte hon sjĂ€lv att kora vĂ€rldens bĂ€sta dikt – en utmĂ€rkelse hon höll för den allra finaste. Hon valde mellan Blakes ”The little black boy” och Stephen Fosters ”Swanee River”.

Senare sĂ€ger hon sig ha förstĂ„tt faran med ett hierarkiskt tĂ€nkande. Och nĂ€r Louise GlĂŒck sjĂ€lv tilldelades det finaste av litterĂ€ra pris drabbades hon av ett slags panik. "Ljuset var för starkt. Skalan för stor", berĂ€ttar hon i sin NobelförelĂ€sning, som hon sjĂ€lv inte framför, men som publiceras pĂ„ Akademiens hemsida.

– De bland oss som skriver böcker förmodas vilja nĂ„ ut till mĂ„nga. Men vissa poeter betraktar inte detta att nĂ„ ut till mĂ„nga ur ett rumsligt perspektiv, som i den fyllda salongen. De betraktar det temporalt, som att nĂ„ ut till mĂ„nga i tur och ordning, över tid, in i framtiden, men pĂ„ ett grundlĂ€ggande plan kommer alltid dessa lĂ€sare en Ă„t gĂ„ngen, en efter en, skriver hon.

VÀrdesÀtter förtrolighet

Det blev ingen resa till Sverige för Louise GlĂŒck, och trots att hon inte reser mycket hade hon gĂ€rna gjort sig besvĂ€ret just denna gĂ„ng, berĂ€ttade hon för TT timmarna efter att priset tillkĂ€nnagavs. Hennes NobelförelĂ€sning hĂ„lls alltsĂ„ inte pĂ„ plats. Men Nobelpristagaren bjuder Ă€ndĂ„ in till en förstĂ„else av hennes relation till dikten – och den gĂ„r hand i hand med hennes sĂ€tt att skygga frĂ„n offentligheten.

Det Ă€r intimiteten Louise GlĂŒck talar varmast om. De dikter hon i hela sitt liv har dragits starkast till Ă€r valda i förtrolighet eller maskopi, dĂ€r lĂ€sarens bidrag Ă€r avgörande och dĂ€r hon kan vara mottagare av ett förtroende eller en protest.

Just en sĂ„dan upplevelse gav Emily Dickinson, som hon lĂ€st med stor passion. ”Jag Ă€r ingen”, skriver Dickinson. ” Är du ingen med?", lĂ€ste GlĂŒck, och kĂ€nde sig som en "följeslagare i osynlighet". I den typen av konst hon dras till Ă€r kollektivets röst eller kritik farlig. Den kĂ€nslan menar hon ocksĂ„ Ă€r ett framtrĂ€dande tema hos Dickinson.

– Det osĂ€kra i ett intimt tilltal ökar dess makt och makten hos lĂ€saren, genom vars medverkan rösten uppmuntras i sin entrĂ€gna vĂ€djan eller tillit. Vad hĂ€nder med en poet av den hĂ€r sorten nĂ€r det kollektiva, istĂ€llet för att tydligt förskjuta eller ignorera honom eller henne, applĂ„derar och upphöjer?

Misstror offentligheten

En sĂ„dan poet kĂ€nner sig dĂ„ hotad, utmanövrerad, enligt GlĂŒck, som förtydligar att det inte Ă€r Dickinsons inflytande över tonĂ„ringar hon syftar pĂ„.

– Jag talar om ett sinnelag som misstror offentligheten eller ser det som en plats dĂ€r generaliseringar utplĂ„nar precision, dĂ€r halvsanningar ersĂ€tter uppriktighet och brĂ€nnande avslöjanden, sĂ€ger hon, och förtydligar dĂ€rmed det svar hon har gett till medier nĂ€r hon har avböjt intervjuer.

De poeter hon genom livet har fortsatt att Ă„tervĂ€nda till Ă€r de "intima, förförande, ofta förstulna eller hemliga". Louise GlĂŒck tycker om kĂ€nslan av att det dikten uttrycker Ă€r oumbĂ€rligt och privat. SjĂ€lv sĂ„g hon ocksĂ„ sin tĂ€vling i barndomen som en förlĂ€ngning av det intima förhĂ„llandet mellan lĂ€sare och poet. Offentliga hedersbetygelser Ă€r dock nĂ„got annat, slĂ„r hon fast.

Trots paniken som drabbade henne tror Louise GlĂŒck att Svenska Akademien valde att hedra den förtroliga, personliga rösten hos henne, "en röst som offentliga yttranden ibland kan förstĂ€rka eller förlĂ€nga, men aldrig ersĂ€tta".

Fakta: Louise GlĂŒck

Årets Nobelpristagare i litteratur Ă€r Louise GlĂŒck, som Ă€r född 1943 i New York. Hon bor i Cambridge, Massachusets och arbetar som lĂ€rare i bland annat poesi pĂ„ universitetet Yale.

Hon debuterade 1968 med diktsamlingen "Firstborn".

Louise GlĂŒcks NobelförelĂ€sning publiceras som text 7 december kl. 17, i engelsk och svensk version, pĂ„ Svenska Akademiens hemsida, dĂ„ hon inte har möjlighet att sjĂ€lv nĂ€rvara fysiskt pĂ„ grund av coronapandemin.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!