Om klasskillnader, döden och om kärlek till sista andetaget handlar Verdis älskade tragiska opera ”La Traviata” som visas i direktsändning från Metropolitan i New York på Folkets Bio nu på lördag klockan sex (vintertid!). Biografen är nyrenoverad och handikappvänlig med hiss och andra faciliteter.
Giuseppe Verdi skrev sin vackra tragedi 1853 då han stod på höjden av sin skaparkonst. Det intima kammarspelet handlar om den lungsjuka kurtisanen Violetta, kallad Kameliadamen. Hon är strålande vacker och omsusad, försörjs av en förmögen och inflytelserik gammal beskyddare och lever lyxliv i Paris.
Men så träffar hon Alfredo Germont och de blir störtförälskade. Violetta överger vänner och beskyddare och flyttar ut på landet med Alfredo. De lever ett enkelt och stillsamt liv. Violetta tar vara på ögonblicket för hon inser att hennes dagar är räknade. Men så tar pengarna slut och vännerna är som bortblåsta. En dag kommer Alfredos far på besök och då kantrar livet. Den självuppoffrande Violetta är dödsmärkt. Hon visar sin kärlek till Alfredo genom att släppa honom fri.
”La Traviata” flödar av underbar musik och det ena glansnumret följer på det andra. Första akten inleds med en champagneyr dryckesvisa och spetsa sedan öronen när Alfredo framför sin aria där han betygar Violetta sin kärlek. När han har gått kommer den berömda dubbelarian ”Sempre libera” där Violetta undrar om hon kan lita på kärleken.
Hon vill vara fri och fladdra som en fjäril från nöje till nöje. Men innerst inne vet hon att hon älskar Alfredo. I andra akten jublar Alfredo över att Violetta lärt honom vad kärlek är. Lägg märke till den kända duetten mellan Alfredos far och Violetta och arian där fadern ber sin son att flytta hem till släktegendomen i Provence. I den tredje och sista akten kommer Violettas stora avskedsaria, ”Farväl, alla ljusa drömmar”. Alfredo skyndar ångerfull till Violettas dödsbädd. Här handlar det om kärlek till sista andetaget.
Föreställningen har fått lysande kritik. Stjärnsopranen Nadine Sierra sjunger rollen som Violetta och tenoren Stephen Costello är hennes älskade Alfredo. Barytonen Luca Salsi gör den hårdföre fadern Giorgio Germont. På dirigentpulten står Daniele Callegari.
Operan består av tre akter och föreställningen pågår drygt tre timmar inklusive två pauser.