Bokbranschen gÄr mot nytt rekordÄr

FörsÀljningssiffrorna tyder pÄ att 2021 kan bli det starkaste bokÄret nÄgonsin. SÄvÀl den fysiska boken som den strömmade ljudboken har ökat jÀmfört med rekordÄret 2020.

NÀtbokhandeln fortsÀtter öka sin andel nÀr det gÀller försÀljningen av fysiska böcker. Vana nÀtshoppare har köpt fler böcker, men Àven nya grupper tycks i större utstrÀckning Àn tidigare ha handlat böcker pÄ nÀtet. Arkivbild.

NÀtbokhandeln fortsÀtter öka sin andel nÀr det gÀller försÀljningen av fysiska böcker. Vana nÀtshoppare har köpt fler böcker, men Àven nya grupper tycks i större utstrÀckning Àn tidigare ha handlat böcker pÄ nÀtet. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kultur2022-01-05 09:07

Siffror för hela Äret finns först i början av februari, men Kristina Ahlinder, vd för Svenska FörlÀggareföreningen, tror att de positiva siffrorna frÄn i somras, som summerade första halvÄret, har hÄllit i sig under resten av 2021.

– Allt pekar pĂ„ att totalen kommer att se bra ut vad gĂ€ller sĂ„vĂ€l antalet sĂ„lda böcker som i kronor rĂ€knat. Men det Ă€r viktigt att förstĂ„ att variationerna mellan enskilda aktörer kan vara stora. Alla vĂ„ra medlemmar kanske inte kĂ€nner igen sig, men sett till bokbranschen som helhet har Ă„ret varit framgĂ„ngsrikt, sĂ€ger hon.

Ljudbokens segertÄg

Mattias Fyrenius, vd för Bonnierförlagen, berĂ€ttar att det har varit ett "enastĂ„ende starkt Ă„r" för förlagsgruppen. Den digitala boken har fortsatt sitt segertĂ„g tack vare ljudboken – och de stora prenumerationstjĂ€nsterna (Storytel, Nextory och Bookbeat) för strömmade ljud- och e-böcker. Men Ă€ven försĂ€ljningen av den fysiska boken har ökat, vilket Mattias Fyrenius finner bĂ„de överraskande och glĂ€djande.

– Det stĂ€mmer inte att den digitala boken konkurrerar med den fysiska, de ökar bĂ„da tvĂ„. Den fysiska boken vĂ€xer tack vare nĂ€tbokhandeln, som ökar sin andel, sĂ€ger han.

En bidragande orsak, tror Mattias Fyrenius, kan vara att Àldre personer, som traditionellt har handlat i den fysiska bokhandeln, nu har börjat handla mer online. Han pekar ocksÄ pÄ att boken kanske aldrig varit sÄ tillgÀnglig som den Àr i dag, formaten och kanalerna Àr fler Àn nÄgonsin och böckerna har lÀttare att hitta fram till lÀsarna.

– Men frĂ€mst vill jag hĂ€vda att en stark utgivning ligger bakom det ökade intresset. Det Ă€r lĂ€tt att glömma bort att det Ă€r vad allt i grunden handlar om, sĂ€ger han.

Enligt statistisk frÄn Svenska Bokhandlareföreningen ökade Àven försÀljningen i den fysiska bokhandeln med 6,2 procent under tredje kvartalet 2021 jÀmfört med 2020. Dessutom öppnade flertalet nya bokhandlar i Sverige under det gÄngna Äret.

Inte bara nya böcker

Eva Gedin, vd för Norstedts Förlagsgrupp, vittnar ocksÄ hon om ett bra Är för boken. Hon nÀmner enstaka storsÀljare, som David Lagercrantz "Obscuritas", Karl Ove KnausgÄrd "MorgonstjÀrnan" och JK Rowlings "Julegrisen", men hon pekar ocksÄ pÄ att flera författares backlist (Àldre böcker) har fÄtt ett vÀlkommet uppsving.

– Det gĂ€ller sĂ€rskilt ljudböckerna. En ny roman av till exempel Anna Jansson har en benĂ€genhet att ocksĂ„ dra med sig backlisten. DĂ€r ser vi en tydlig och omedelbar effekt. Ljudböckerna ökar mest, men de kannibaliserar inte pĂ„ de fysiska. Om det Ă€r nĂ„got format som har tappat sĂ„ Ă€r det pocket, men det beror mest pĂ„ att Pocketshop har stĂ€ngt butiker pĂ„ flera platser de senaste Ă„ren, sĂ€ger Eva Gedin.

Mattias Fyrenius nĂ€mner ocksĂ„ han storsĂ€ljare, bland annat Kerstin Ekmans "Löpa varg" som har sĂ„lt i runt 80 000 exemplar, men han understryker att det Ă€r mĂ„ngfalden vad gĂ€ller sĂ„lda titlar som ligger bakom ökningen.

– Visst, Delia Owens bok "DĂ€r krĂ€ftorna sjunger" ser ut att bli en av de bĂ€st sĂ€ljande böckerna i Sverige nĂ„gonsin. Men bĂ€stsĂ€ljarna, Ă€ven om de sĂ€ljer mycket, stĂ„r inte lĂ€ngre för en lika stor del av den totala försĂ€ljningen som tidigare, sĂ€ger han.

Nya medievanor

Mattias Fyrenius förvÀntar sig nu en avmattning pÄ marknaden. Han tror dock att lÀsningen och lyssnandet kommer att bli kvar pÄ de senaste Ärens nya, höga nivÄer.

– Ytterst handlar det om vad vi lĂ€gger tid och pengar pĂ„. Konkurrensen ökar nĂ€r samhĂ€llet öppnar upp igen. Men sett till de förĂ€ndringar som skett vad gĂ€ller vĂ„ra medievanor ser berĂ€ttelsen i olika former ut att ha mĂ„nga ljusa Ă„r kvar, sĂ€ger han.

Även Eva Gedin ser optimistiskt pĂ„ framtiden. För nĂ„gra Ă„r sedan fanns en oro för att boken skulle bli den stora förloraren i vĂ„rt nya medielandskap, att publiken skulle vĂ€lja att strömma tv-serier i stĂ€llet för att lĂ€sa och lyssna pĂ„ böcker. Men boken stĂ„r stark.

– I dag Ă€gnar sig alla Ă„t att lyssna, pĂ„ poddar och böcker. Ljudboken Ă€r Ă€n sĂ„ lĂ€nge ett vĂ€ldigt kommersiellt orienterat format, det som saknas Ă€r en bredd. Det ska bli intressant att se hur mycket den kan öka nĂ€r formatet utvecklas, sĂ€ger Eva Gedin.

SÄ mycket ökade bokförsÀljningen vÄren 2021

BokförsÀljningen ökade med hela 10,2 procent under det första halvÄret 2021, jÀmfört med samma period förra Äret. Det gÀller bÄde fysiska och digitala böcker. Det var dock nÀthandeln som stod för ökningen, medan den fysiska bokhandeln minskade.

FörsÀljningen i nÀtbokhandeln och digitala abonnemangstjÀnster (ljudböcker, e-böcker) ökade med 14,7 procent respektive 18,6 procent. Fysisk bokhandel och dagligvaruhandel minskade sin försÀljning med 8,0 respektive 1,9 procent.

KÀlla: Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska FörlÀggareföreningen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!