Siffror för hela Äret finns först i början av februari, men Kristina Ahlinder, vd för Svenska FörlÀggareföreningen, tror att de positiva siffrorna frÄn i somras, som summerade första halvÄret, har hÄllit i sig under resten av 2021.
ââAllt pekar pĂ„ att totalen kommer att se bra ut vad gĂ€ller sĂ„vĂ€l antalet sĂ„lda böcker som i kronor rĂ€knat. Men det Ă€r viktigt att förstĂ„ att variationerna mellan enskilda aktörer kan vara stora. Alla vĂ„ra medlemmar kanske inte kĂ€nner igen sig, men sett till bokbranschen som helhet har Ă„ret varit framgĂ„ngsrikt, sĂ€ger hon.
Ljudbokens segertÄg
Mattias Fyrenius, vd för Bonnierförlagen, berĂ€ttar att det har varit ett "enastĂ„ende starkt Ă„r" för förlagsgruppen. Den digitala boken har fortsatt sitt segertĂ„g tack vare ljudboken â och de stora prenumerationstjĂ€nsterna (Storytel, Nextory och Bookbeat) för strömmade ljud- och e-böcker. Men Ă€ven försĂ€ljningen av den fysiska boken har ökat, vilket Mattias Fyrenius finner bĂ„de överraskande och glĂ€djande.
ââDet stĂ€mmer inte att den digitala boken konkurrerar med den fysiska, de ökar bĂ„da tvĂ„. Den fysiska boken vĂ€xer tack vare nĂ€tbokhandeln, som ökar sin andel, sĂ€ger han.
En bidragande orsak, tror Mattias Fyrenius, kan vara att Àldre personer, som traditionellt har handlat i den fysiska bokhandeln, nu har börjat handla mer online. Han pekar ocksÄ pÄ att boken kanske aldrig varit sÄ tillgÀnglig som den Àr i dag, formaten och kanalerna Àr fler Àn nÄgonsin och böckerna har lÀttare att hitta fram till lÀsarna.
ââMen frĂ€mst vill jag hĂ€vda att en stark utgivning ligger bakom det ökade intresset. Det Ă€r lĂ€tt att glömma bort att det Ă€r vad allt i grunden handlar om, sĂ€ger han.
Enligt statistisk frÄn Svenska Bokhandlareföreningen ökade Àven försÀljningen i den fysiska bokhandeln med 6,2 procent under tredje kvartalet 2021 jÀmfört med 2020. Dessutom öppnade flertalet nya bokhandlar i Sverige under det gÄngna Äret.
Inte bara nya böcker
Eva Gedin, vd för Norstedts Förlagsgrupp, vittnar ocksÄ hon om ett bra Är för boken. Hon nÀmner enstaka storsÀljare, som David Lagercrantz "Obscuritas", Karl Ove KnausgÄrd "MorgonstjÀrnan" och JK Rowlings "Julegrisen", men hon pekar ocksÄ pÄ att flera författares backlist (Àldre böcker) har fÄtt ett vÀlkommet uppsving.
ââDet gĂ€ller sĂ€rskilt ljudböckerna. En ny roman av till exempel Anna Jansson har en benĂ€genhet att ocksĂ„ dra med sig backlisten. DĂ€r ser vi en tydlig och omedelbar effekt. Ljudböckerna ökar mest, men de kannibaliserar inte pĂ„ de fysiska. Om det Ă€r nĂ„got format som har tappat sĂ„ Ă€r det pocket, men det beror mest pĂ„ att Pocketshop har stĂ€ngt butiker pĂ„ flera platser de senaste Ă„ren, sĂ€ger Eva Gedin.
Mattias Fyrenius nÀmner ocksÄ han storsÀljare, bland annat Kerstin Ekmans "Löpa varg" som har sÄlt i runt 80 000 exemplar, men han understryker att det Àr mÄngfalden vad gÀller sÄlda titlar som ligger bakom ökningen.
ââVisst, Delia Owens bok "DĂ€r krĂ€ftorna sjunger" ser ut att bli en av de bĂ€st sĂ€ljande böckerna i Sverige nĂ„gonsin. Men bĂ€stsĂ€ljarna, Ă€ven om de sĂ€ljer mycket, stĂ„r inte lĂ€ngre för en lika stor del av den totala försĂ€ljningen som tidigare, sĂ€ger han.
Nya medievanor
Mattias Fyrenius förvÀntar sig nu en avmattning pÄ marknaden. Han tror dock att lÀsningen och lyssnandet kommer att bli kvar pÄ de senaste Ärens nya, höga nivÄer.
ââYtterst handlar det om vad vi lĂ€gger tid och pengar pĂ„. Konkurrensen ökar nĂ€r samhĂ€llet öppnar upp igen. Men sett till de förĂ€ndringar som skett vad gĂ€ller vĂ„ra medievanor ser berĂ€ttelsen i olika former ut att ha mĂ„nga ljusa Ă„r kvar, sĂ€ger han.
Ăven Eva Gedin ser optimistiskt pĂ„ framtiden. För nĂ„gra Ă„r sedan fanns en oro för att boken skulle bli den stora förloraren i vĂ„rt nya medielandskap, att publiken skulle vĂ€lja att strömma tv-serier i stĂ€llet för att lĂ€sa och lyssna pĂ„ böcker. Men boken stĂ„r stark.
ââI dag Ă€gnar sig alla Ă„t att lyssna, pĂ„ poddar och böcker. Ljudboken Ă€r Ă€n sĂ„ lĂ€nge ett vĂ€ldigt kommersiellt orienterat format, det som saknas Ă€r en bredd. Det ska bli intressant att se hur mycket den kan öka nĂ€r formatet utvecklas, sĂ€ger Eva Gedin.