Är skivbranschen död? Metallica gör en platta med Lou Reed som i den enda recension jag hittills läst blev så ända in i helskotta toksågade så att Takida, i en jämförelse, skulle vara mer än nöjda med de omdömen de brukar tilldelas. Alla försök och metoder till ökad skivförsäljning verkar vara tillåten men långt ifrån alla idéer lyckas. Nätet har givetvis gjort att jag och många med mig sällan köper en helt vanlig platta längre. Personligen blir det oftast boxar eller digitalt remastrade de luxe-utgåvor av sådant jag sedan tidigare redan är ägare av. Ska sanningen fram så är det inte sällan jag redan tidigare sitter inne på två-tre exemplar av det jag köper.
Oftast handlar jag plattor av band/artister jag personligen känner, efter ett liveuppträdande som berört mig eller om skivköpet har och ger mig ett mervärde.
Jag går definitivt igång på "lull-lullet" som nästan är ett måste för att jag ska bli kund numera. Det kan vara en dubbel-cd där skiva två innehåller outgivet material. Trots att jag vet att något som blev bortplockat för säg 40 år sedan knappast helt plötsligt kan ha blivit så vansinnigt bra, så köper jag. Andra mervärden som jag med lätthet fastnar för är nedladdningskoder vid köp av vinyl, t-shirt, ölglas, böcker, ölöppnare medföljande USB-minnen eller dvd-filmer.
Sannolikt klarar sig både Metallica och Lou Reed men i förlängningen innebär den sjunkande skivförsäljningen att artisterna oftare måste ut på vägen. Bandet Riddarna har under några somrar låtit folk ringa och angett vart de skulle dyka upp för att slutligen riva av några låtar. Folk har ringt och bandet har åkt. Här snackar vi mervärde även om bandet knappast fick mer än mat och dryck när de stannade till.
Först med detta grepp var de oefterhärmliga Smaklösa som mer eller mindre har kört den devisen under hela sin karriär. På baksidan av gruppens vinylsinglar uppmanas vi konsumenter att ringa 0498-140 45 om vill ha att de ska komma och sjunga eller dricka kaffe.
I veckan presenterades listan där författaren Stieg Larsson var på delad nionde plats över de döda människor som drar in mest. Med tanke på att Michael Jackson, Elvis Presley, John Lennon och Jimi Hendrix befann sig på topp-10 på den listan verkar det onekligen vara fler än jag som gillar att handla nypaketerade de luxe-utgåvor av sådant som redan sedan tidigare funnits ute till försäljning.