Om jag blundar och svänger löser sig allt till det bästa

Gotland2012-05-16 04:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kör som folk.

Så säger alltid min vän bokstavs-Tobbe när vi skiljs åt, och han menar så klart att jag ska vara försiktig i trafiken.

Men att köra som folk, det är knappast en uppmaning i trafiksäkerhetens tecken. Folk kör nämligen i allmänhet som en påse morötter.

Förra veckan skrev GT om en undersökning som visar att gotlänningar är dåliga på att använda körriktingsvisare, blinkers. Att göra en undersökning om den saken är som att be Chuck Norris sparka in en vidöppen dörr - det kan omöjligtvis ha kommit som en nyhet för någon som vistats i den gotländska trafiken.

Här förväntas man kunna läsa andras tankar. En äldre herre jag känner svarade på varför han aldrig blinkar i rondeller med att "folk har väl inte att göra med var jag ska hän".

Nähä. Nej. Okej. Sen var det slutsnackat om den saken.

Men att inte blinka är inte det enda jag som gotlänning gör i trafiken.

Jag ligger gärna nära mittlinjen om jag ska svänga höger. Bäst att ta ut svängradien ordentligt.

Att ligga till höger vid vänstersväng är inte heller så dumt av samma anledning. Det är för övrigt enda gången jag ligger till höger, annars kör jag mitt i vägen med den självklara rätt varje medborgare har som betalar vägskatt och alltså förtjänat sin plats i trafiken. Ibland råkar jag blinka av misstag, men oftast tänker jag att om jag bara blundar och svänger så löser sig allt till det bästa.

Är det tillåtet att köra den hisnande hastigheten av 80 kilometer i timmen är det nog säkrast att köra 60. Som vanligt nära, eller till och med på, mittlinjen. Utom vid fartkameran i Roma, för jag har hört att den spelar in allt som rör sig. Där kör jag 40 och fäller ned solskyddet för säkerhets skull.

Backspegeln hänger jag tärningar på. Bra att hålla koll på ungarna där bak med också. De utvändiga speglarna står det inget om i instruktionsboken, och tärningarna jag hängde där blåste bort, så det är oklart vad jag ska med dem till.

Målade parkeringsrutor är bara en rekommendation. Jag kan stå innanför. Jag kan också stå utanför. Eller tvärs över. Vad skulle de överhuvudtaget ut och kladda på asfalten för?

Kör jag traktor behöver jag inte stanna när jag svänger ut från åkern på stora vägen. Störst går först. Dessutom har jag gafflarna/skopan i (för mina mottrafikanter) dödlig vindrutehöjd ifall jag skulle krocka.

En rondell är en rund väg som ligger där det var en korsning förr. Det var mycket bättre förr.

Högerregeln är troligtvis något som Moderaterna kommit på. Ståckhålmsborgare som inget vet om verkligheten. Eller så är det EG:s fel. Fi sakran för EG.

Men, och det ska sägas till mitt försvar. Jag är inte den enda som kör som folk, för snart kommer turisterna och då gäller det att ha ena foten på bromsen konstant. De kör lite mer som folk än andra.

Helt utan förvarning har man som turist rätt att tvärnita varsomhelst för att plocka blåeld, titta på en rauk eller ett gulligt lamm.

Så här är det, och det finns väl ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept.

Vi kör på, helt enkelt.

Som folk.

Chuck Norris ja. Veckans lista. Här är de hårdaste av de hårda som någonsin visats på en bioduk.

1) James Braddock (Chuck Norris, Missing in action 1984).

2) Tom Highway (Clint Eastwood, Heartbreak Ridge 1986).

3) Mr T. (B.A Baracus, A-Team 1983-87)

4) Conan (Arnold Schwarzenegger, Conan Barbaren 1982)

5) Rambo (Sylvester Stallone, First Blood 1982).

Läs mer om