Hur gör hemtjänsten vid köp av pennor?

Gotland2015-03-02 09:56
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

KRÖNIKA SIGNERAT BISON

Fem strömmingar på ett nät alldeles intill land betyder att vårströmmingen är på gång, betydligt tidigare än normalt.

Dock utan att oroa mig för det globala klimatet, äter jag årets första strömming med pressad potatis och lingonsylt. Lycka!

Jag är ingen expert på ekonomi, knappt ens till husbehov. Så jag måste fråga:

Varför knyter inte vanliga löntagare näven, går ut på gatorna, för oväsen och ställer till oreda, nu när de rika blir allt girigare och klyftorna i samhället allt större?

Vad beror det på att de redan förmögna och högavlönade från ett år till nästa kan höja sina löner till obegripliga nivåer - Swedbanks VD Michael Wolf fick en lönehöjning på 6,3 miljoner kronor, eller 57 procent! - samtidigt som ”fotfolket” uppmanas att ”ta sitt ansvar” och inte kräva för mycket (=3 procent) i nästa lönerörelse?

Varför uppmanas aldrig samhällets toppar, inom alla branscher, att också göra samma sak. ”Ta sitt ansvar”?

Förklara någon!

Min ”basturesa” på Gotland fortsätter.

Nu senast till den nya bastun i hamnen i Klintehamn och den gamla vid idrottsplatsen. Klinte och Rute lär nu vara öns bastutätaste socknar.

Vi var cirka tio i den nya med dopp i havet och nära tjugo i den gamla. Men tänk om de konkurrerar ut varandra!

– Ingen fara, vi kan gå till varandra och bada så blir vi dubbelt så många!

I en debattartikel i Dagens Arena skriver Annelie Carlsson, vårdbiträde i hemtjänsten i Stockholm, att byråkratin har gått för långt. Bara att köpa en blyertspenna till en pensionär kan bli en enorm apparat.

Så här ska det, enligt reglementet, gå till när pennan ska inhandlas.

Karin, 85, har bara en stump kvar av sin penna och behöver en ny. Annelie Carlsson talar med gruppledaren på hemtjänstenheten. Gruppledaren skickar ett mejl till stadsdelen. På stadsdelen fördelas mejlet till rätt handläggare.

Handläggaren tar kontakt med Karin och ett beslut fattas. Beslutet specificeras och anges i antal minuter enligt schablon, skickas sedan hem till Karin och till hemtjänstenheten. På enheten måste en ny genomförandeplan skrivas . Planen undertecknas av Karin och ett exemplar arkiveras samt redovisas elektroniskt till myndigheten.

Ärendet hamnar på Annelies schema. Hon tar mobilen och hastar hem till Karin,

loggar in via GPS och registrerar koden ”Ärende”. Schablonen ger henne 30 minuter för att gå och köpa pennan. Annelie registrerar åter via GPS och loggar ut när inköpet är klart.

Fast i verkligheten tröttnade Annelie Carlsson på hela skiten och tog med sig en penna hemifrån och skänkte den till Karin.

Hur gör hemtjänsten på Gotland vid köp av blyertspennor?

Men visst ÄR strömming i nätet en dryg månad tidigare än normalt något att oroa sig över?

Mejl: bison.gotland@telia.com

Läs mer om