Höghastighetståg beskrivs ofta som en nödvändig ingrediens i en ljuv framtid. De skulle underlätta allas våra liv, affärer skulle blomstra, miljön skulle gynnas och samhällsekonomin likaså. Vi tycks vara beredda att satsa hur många miljarder som helst för varje minut vi kan korta restiden mellan Stockholm och Göteborg. Och kommunalråd i kommuner som (kommunalråden tycker) är belägna längs den sträckan (om alla hade rätt skulle det bli en mycket krokig tågresa) lägger ned själ och hjärta för att få tåget att passera just deras kommun (det behöver nödvändigtvis inte stanna där).
Som så ofta finns det inget faktaunderlag som underbygger alla dessa fröjder. Men det är som om den höga hastigheten i sig är något värdefullt. Det är precis som med BNP och tillväxt. Det senare sägs i sig vara något positivt, ja till och med nödvändig för att vi ska få det bättre. Ju snabbare omsättning av varor och tjänster desto högre BNP och ökad tillväxt. Det gäller alltså att vi byter pengar med varandra i en rasande takt. Att sedan en förkrossande majoritet av jordens befolkning byter bort de få pengar de har utan att få något av värde i gengäld är inget som bekymrar tillväxtfascisterna.
Det finns tvärtom en hel del som talar för att tillväxt i form av BNP-ökning inte har något alls att göra med samhällelig utveckling och mänskliga framsteg. Än mindre med mänskligt välmående och lycka. Men den politiska och ekonomiska eliten har varit mycket framgångsrika med sina predikningar om tillväxtens välsignelser. Det har blivit en ”sanning” eller möjligen ”alternativ sanning” (som också säkert klara SVT:s åsiktspolisiära skapelse ”Faktakollen”).
Tillbaka till tågen: Ja, höghastighetståg skulle säkerligen öka tillväxten. Och därmed göra några få procent av svenskarna otroligt mycket rikare.
En stor majoritet av oss får åka med (det är förutsättningen för de fås rikedom). Men en stor minoritet får nöja sig med att stå invid banvallen och känna vinddraget. Höghastighetstågen kan inte ta oss med på någon framgångsresa.
Bra mycket bättre vore det att lägga pengarna på att se till att dagens låghastighetståg (de kryper fram i 130 km/h) avgår och ankommer som de ska, att de är säkra och bekväma och trafikerar andra sträckor än Stockholm-Göteborg. En tågresa kan vara som livet självt; det är bättre att ha det bra under resans gång än att snabbt nå slutmålet!
Hiss
Jan Björklund/Jonas Sjöstedt – total oenighet, total respekt för varandra.
Diss
”Kanske över gränsen” är väl årets understatement som kommentar till vapenhot mot en tidning!