Flygplatsen i Visby invigdes

Gotland2008-03-29 04:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
TORDAG 27 MARS 1957 invigdes Visby nya flygplats (på samma plats som den nuvarande) av kommunikationsminister Gösta Skoglund. Detta måste ha varit en av det årets största händelser på Gotland; tidningen skrev i flera dagar om den nya flygplatsen.
Kl 9.40 på morgonen anlände Linjeflygs DC 3:a från Stockholm fullsatt med invigningsgäster, förutom statsrådet Skoglund bland andra statssekreteraren Nils Hörjel, luftfartsstyrelsens överdirektör A H Winberg, tidigare statsrådet och högerledaren Fritjof Domö, två fastländska riksdagsmän med flera. De möttes på den nya flygplatsen av en rad representanter från länet och staden, de gotländska truppförbanden etc.
Den gotländske riksdagsmannen Georg Pettersson hälsade välkommen och erinrade om flygets speciellt stora betydelse för Gotland. Han tecknade också i korta drag utvecklingen från den tid då flygtrafiken börjat med hydroplan mellan Lindarängen och Tingstäde träsk.
Statsrådet Skoglund konstaterade i sitt invigningstal att det svenska inrikesflyget befann sig på stark frammarsch. Efter att ha understrukit betydelsen av moderna flygfält konstaterade han att Visby nu fått ett av landets bästa varigenom Gotlandsflyget fått bättre möjligheter att utvecklas.
Omkring två miljoner hade den nya stationsbyggnaden med tillhörande utrustning kostat. Hela den gamla flygpaviljongen får plats i den nya vänthallen, konstaterade Gotlänningen. Förutom själva stationsbyggnaden fanns förråd och garage och den sammanlagda byggnadslängden var omkring 150 meter. Från tornet som reste sig sex meter över den övriga byggnaden hade flygledningen utsikt över hela flygfältet och närmast under hade meteorologerna sina lokaler och instrument. För att möjliggöra landning i dåligt väder kantades landningsbanan av 360 lampor som vardera hade samma styrka som 300 000 normalljus.
"När den stora resandeströmmen i sommar börjar välla in över Gotland, kommer de allt talrikare flygturisternas första kontakt med vår ö att bli den hypermoderna flygstationen ... en högst charmant och inbjudande entré till Visby och Gotland", skrev Gotlänningen.
Till påsken en vecka senare satte Linjeflyg in 15 extraturer på Visbylinjen.

"LAMMUNGAR
på Gotland föds i snö och 14 graders kyla" löd en rubrik i slutet av mars 1958. Även om vintern höll Gotland i sitt grepp pågick lammningen för fullt. Lantbrukare Richard Ahlqvist, Sälle i Fröjel, som dittills fått 30 lammungar hade fått de första redan i februari. Vid Skäggs i Väskinde hade 70 tackor fått 110 ungar men rekordet hade Herbert Erikssons besättning vid Änges i Gammelgarn där 59 tackor fött 120 lammungar. "Inget enda av de födda lammen har fimbulvintern lyckats pressa livet ur även om de i många fall vaknat ute i snödrivorna i 14 graders köld" skrev tidningen.

75 DAGSBÖTER
blev domen för en tulltjänsteman som varit berusad i tjänsten och kallat den polisman som ingrep för snutdjävel. Ett par fastländska fiskebåtar som fiskat i södra Östersjön och bland annat besökt en polsk hamn hade på försommaren kommit in till Burgsvik. I hamnen kördes båtarna omkring på ett sätt som gjorde att bofasta larmade polisen. Polismannen som sändes till platsen kunde konstatera att besättningsmännen på fiskebåtarna var berusade men fullast var tulltjänstemannen. Ombord på båtarna fanns ett 20-tal flaskor vodka men även en flaska i tullarens portfölj.

DE TRE GOTLÄNDSKA
konstnärerna Harald Norrby, Lars Gösta Hansson och Nils Hammarström ställde ut i Norrköping och fick god kritik. Antalet besökare var stort och de fick även sälja flera tavlor.

DET VAR DAGS FÖR
"petmoj"-premiär i Slite och Lärbro. Med uttrycket "petmoj" menades att man i dessa områden nu skulle få telefoner med nummerskiva och inte längre behövde beställa samtalen manuellt hos telefonstationen. I och med anslutningen till automatstation fick abonnenterna också femsiffriga telefonnummer.

JAG HAR TIDIGARE SKRIVIT
om att gamla Snäck rustades upp inför en filminspelning som skulle ske till sommaren då några av dåtidens största stjärnor som Ava Garner och Gregory Peck skulle komma till Gotland. Men i slutet av mars finns en liten notis om att inspelningen förmodligen kommer att ställas in, vilket också skedde.

DEN GOTLÄNDSKA TRAVAREN
Santa Fe som ägdes av Ragnar Mårtensson, Etelhem, vann ett lopp när Jägersro hade säsongspremiär. Santa Fe gav 8,93 i odds och 18 på plats. Kalle Pettersson satt i sulkyn bakom Santa Fe som klockades för 1.30,7.

"AMERIKANSK DOLLARMILJONÄR
köper Gotland Svenska statens dåliga finanser klaras" löd en rubrik i Gotlänningen den 1 april(!).
En från Gotland vid sekelskiftet utvandrad Jöns Pettersson som i USA skapat sig en förmögenhet genom ostronuppfödning uppgavs ha gett den svenska staten ett erbjudande att köpa hela Gotland. Svenska staten var enligt tidningen inte så alldeles ovillig att sälja eftersom Gotland kostade staten dyra pengar och en försäljning skulle ge möjlighet att få ordning på de dåliga svenska statsfinanserna.
Allt hade egentligen börjat med Grace Kellys - vars far var närmaste granne till Jöns Petersson - upphöjelse till furstinna av Monaco, vilket vållat Jöns Petersson, eller rättare sagt hans fru, allvarliga mindervärdeskomplex. Genom att köpa Gotland och göra det till ett furstendöme skulle han kunna ge sina barn titeln furstar och furstinnor och husfriden skulle därigenom vara återställd.
Men ett köp av Gotland skulle enligt Jöns Pettersson även vara en bra affär. Hela Gotland skulle göras till en frihamn, hela den nordiska handelsflottan skulle kunna flaggas där i stället för i Panama och ett casino skulle öppnas på ön. Allt detta skulle ge så stora intäkter att gotlänningarna inte skulle behöva betala några skatter och det skulle ändå bli en ordentlig slant över åt Jöns Pettersson.
Tidningen påstod att regeringen samma dag, det vill säga 1 april(!) skulle hålla en extra konselj för att ta ställning till Jöns Petterssons erbjudande.

Carin Häglund
Läs mer om