Befria mig från snömoset
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det hela började med Per-Erling Evensen, marknadschef på Destination Gotland, skrev ett småsvidigt inlägg på Facebook om att varken tidningarna eller radion hade bevakat de otrooooligt viktiga årsmötena i Tillväxt Gotland och Gotlands Turistförening (där Evensen också sitter i styrelserna).
Snabbt fick han virtuella ryggdunkar av diverse kollegor från öns näringsliv, som Niklas Harlevi och Niklas Sjöblom, vilka grymtade om de "bedrövliga" medierna på Gotland (hur öns företagshöjdare kan bedöma det är för övrigt en gåta, eftersom de gärna koketterar med att de slutat läsa tidningarna).
Ja, ni har hört den förut, och den debatt som följde på Evensens inlägg kändes också som en rätt utsliten repris, så jag besparar er ett referat.
Vad var då så otrooooligt viktigt med de båda årsmötena, att GA borde ha valt bort till exempel bevakningen av flygkaos eller kommunrevisorernas svidande kritik mot hälso- och sjukvårdsnämndens slarviga hantering av medborgarnas pengar?
Jo, enligt Per-Erling Evensen, att Tillväxt Gotland och Turistföreningen skulle diskutera "hur Gotland skall agera för att nå uppsatta mål för 2025".
På tal om att ha hört det förut, så att säga.
Som journalist gör man alltid val och prioriteringar. Ibland väljer man fel. Så visst kan vi ha valt fel när vi inte närvarade hos Tillväxt Gotland och Gotlands Turistförening. Men risken för att det framkom något nydanande eller ens substantiellt ur Vision 2025-diskussionerna är mikroskopisk, med tanke på hur det låtit när GA besökt andra möten med samma agenda. Det samlade berget av snömos är minst lika stort som det vid Oscarsstenen.
Vad som däremot hade varit intressant att lyfta fram, är varför två av öns ledande näringslivsorganisationer frivilligt krokat fast sig i kommunens politiska koppel. I stället för att koncentrera sig helt och hållet på hur Gotlands företagare kan göra fler affärer och tjäna mer pengar, oavsett om vi är 65 eller 65 000 som är mantalsskrivna på ön, ägnar Tillväxt Gotland och GTF sina årsmöten åt hur man bäst ska tjäna politikernas syften och mål.
Och det har medlemmarna sannolikt inget att vinna på. Forskningen visar att kommunala visioner och så kallade näringslivssatsningar i bästa fall är verkningslösa, i sämsta fall leder till lägre lönsamhet och tillväxt för företagen.
Det är därför knappast en slump att PayEx, Gotlands mest framgångsrika företag, har hållit sig borta från diskussionsklubbarna och de otrooooligt viktiga årsmötena. De har i stället ägnat tiden åt sin egen utveckling, och på så sätt bidragit till öns utveckling i stort.
Till exempel genom att ha mer än 400 anställda med en snittålder på 31 år - precis den åldersgrupp som Vision 2025 pekar ut som den viktigaste att få att flytta hit eller att stanna kvar.
För egen del har jag aldrig känt så starkt som den senaste veckan att jag vill härifrån, men det beror enbart på det meteorologiska snömoset. Det här har varit världens längsta vinter.
*******
Trevlig helg!