Det Àr pÄ sÀtt och vis för tidigt att recensera Region Gotlands arbete med vattenlarmet. Framtida granskningar och utvÀrderingar kommer att visa vad som gick bra och mindre bra. Samtidigt ska de som Àr satta att hantera kriser granskas lÀngs vÀgens gÄng, det Àr ju vÄr uppgift. Och visst finns det redan nu en hel del saker att sÀga om hur kommunikationen med allmÀnheten fungerat.
De första sms:en landar i allmÀnhetens telefoner runt 17.20 pÄ torsdagen. Informationen Àr smÄtt obegriplig och föder fler frÄgor Àn den ger svar.
âRegion Gotland Uppmanar att koka allt hushĂ„llsvatten, innan det anvĂ€nds.Visbys VA-abonnenter.â
Att snabbt nÄ ut med information Àr viktigt. Men lika viktigt Àr det att informationen som gÄr ut Àr tydlig, annars Àr risken att skapa förvirring, osÀkerhet och ryktesspridning stor. Vad har hÀnt? Varför ska vattnet kokas? Finns det mer information att tillgÄ? FrÄgor som nog stÀlldes av mÄnga.
Att det första utskicket var otydligt verkade Ă€ven regionen tycka dĂ„ de valde att gĂ„ ut med ett förtydligande â dock mĂ„nga timmar senare. Först en stund efter 21.00 skickades nya sms ut.
âFörtydligande,
MisstÀnkt förorening av dricksvatten för Region Gotlands VA-abonnenter.
Koka vattnet, alla med kommunalt dricks vatten. i Visby, Vibble, VĂ€sterhejde, SjĂ€lsö, Brisund, VĂ€sterhejde Tofta, ska koka sitt dricksvatten, uppdaterad information finns pĂ„ www.gotland.seâ.
Vid det laget hade sÄvÀl lokala som nationella medier rapporterat stort. Bilden av lÀget blev tydligare, men frÄgor kring den inledande informationen hÀngde kvar.
Det Àr sedan lÀnge kÀnt att lÄngt ifrÄn alla drabbade nÄddes av smsen. MÄnga fick inga meddelanden alls och dessutom sÄ strulade det med Ätminstone en operatör. Det Àr givetvis för dÄligt, men mÀrkligast av allt framstÄr hanteringen i ljuset av vad beredskapschefen Rikard von Zweigbergk under mÄndagen uppgav i P4 Gotland nÀr frÄgan om informationen kom pÄ tal.
âIndikationerna pĂ„ det hĂ€r hade vi ju fĂ„tt ett par dagar innan och dĂ„ blir det inte heller tidskritiskt pĂ„ samma sĂ€ttâ.
Mot bakgrund av det blir informationen under torsdagen, som kÀndes allt annat Àn planerad och förberedd, anmÀrkningsvÀrd. Om det nu inte var tidskritiskt fanns det vÀl knappast nÄgon anledning att inte göra en bÀttre plan för mejl, sms, hemsida och kommunikation med allmÀnhet och medier.
Kanske var man inte i synk, kanske var man inte kompis med systemen, kanske satt bara inte allt som det skulle. Oavsett vad sÄ borde förberedelserna ha varit bÀttre. Kokrekommendationer Àr knappast en ny förekomst i Sverige och hÀr borde en fÀrdig krisplan med rutiner för snabb och tydlig information funnits redo för utrullning.
Som betraktare frÄn sidlinjen verkar det stundtals som att Region Gotland har svÄrt att bestÀmma sig för vilken fot de ska stÄ pÄ. Hur stor Àr egentligen krisen, om det nu ens Àr en kris? Inte tillrÀckligt stor för ett VMA, men heller inte tillrÀckligt liten för att inte ta den pÄ allvar, aktivera krisledning och med jÀmna mellanrum gÄ ut med information till allmÀnheten.
En liten kris Àr i flera avseenden svÄrare för en region att hantera Àn en stor. Vid en stor kris Àr pressen givetvis större men samtidigt vet alla vad som gÀller och kan köra pÄ. Vid en mer obetydlig kris behöver smÄ avvÀgningar göras hela tiden. Hur mycket ska vi informera? Hur allvarliga ska vi lÄta? Hur hÄrda ska rekommendationerna vara? Att framstÄ som att man gör och informerar för lite kan vara förödande, oavsett om man faktiskt gjort helt rÀtt och lagom för vad situationen krÀver. FrÄga bara Anders Tegnell om den saken.
Fredagens presskonferens kÀndes, nÀr den vÀl kom igÄng, sansad och lugn. Den nya regiondirektören Stefan Hollmark har haft mycket att stÄ i och inte riktigt hunnit plugga in alla chefernas namn men nÀr den saken var ur vÀrlden kÀndes informationen tydlig. Den satt. Till viss del sÀkert beroende pÄ att utvecklingen med bakterien sÄg ut att gÄ Ät rÀtt hÄll. Mellan klockan 14-15 pÄ lördagen skulle provsvaret som innebar en ÄtergÄng till det normala komma, trodde nog de flesta. SÄ blev det inte.
PÄ lördagen hann klockan slÄ en bra bit över 15.30 innan nÄgot nytt provsvar presenterades. Vid det laget hade krisledningen suttit i möte och de flesta som invÀntade ny information hade nog börjat ana att nÄgot inte stod rÀtt till. Hade provsvaret inte kommit? Diskuterades ÄtgÀrder och information? 15.51 kom ett mejl till redaktionen: Regionen kallar till digital presstrÀff klockan 16.00. TvÄ timmar senare ett sms till berörda med kort och koncis information om lÀget.
Att myndigheter förlitar sig mycket pÄ medier blir aldrig sÄ tydligt som i kristider. Det Àr givetvis inte fel. Helagotland och P4 nÄr mÄnga och dessutom Àr mun till mun-metoden effektiv nÀr budskap och rekommendationer inte Àr alltför komplexa.
Samtidigt gÄr det inte att förbise ytterligare ett antal saker som Àr oroande, sÀrskilt om en större kris skulle drabba oss. Sverige ligger efter. Landet som alltid legat i teknologisk framkant har blivit omkörda av flera andra lÀnder nÀr det kommer till att anvÀnda smarta system för att varna allmÀnheten. Kanske har vi varit naiva och tÀnkt att vi inte behöver, kanske pÄverkar lagstiftning kring integritet. Men att man inte ens vid ett VMA, som beredskapschefen uttryckte det i radion, kan rÀkna med att fÄ ett sms signalerar inte trygghet Är 2023.
Ytterligare en brist Àr regionens hemsida och arbetet med den. Det tog alltför lÄng tid att fÄ upp den röda bannern och en egen undersida om vattenproblemen. Under mÄndagen gick sidan inte heller att nÄ under cirka 45 minuter. Det har emellanÄt tagit lÄngt tid att snabbt och enkelt fÄ svar pÄ vanliga frÄgor. Information pÄ andra sprÄk Àn svenska dröjde Àven i flera dagar. Att ha en vÀlfungerande, anvÀndarvÀnlig och uppdaterad hemsida Àr en enkel och trygghetsskapande ÄtgÀrd som hade stillat oron hos mÄnga.
Uttömmande granskningar av arbetet kommer med all sÀkerhet att göras lÀngre fram. Region Gotland lÀr Àven utvÀrdera krishanteringen för egen del, och hitta en hel del bra och en del mindre bra. Vid sidan av det kommunikativa har det ju hittills inte framkommit nÄgra brister alls. VÄrd, skolor, Àldreomsorg och andra samhÀllsviktiga funktioner rullar pÄ som vanligt. FÄ verkar sjuka och pÄverkan pÄ samhÀllet kÀnns utifrÄn sett ganska liten. Att Region Gotland fÄtt möjligheten att trÀna pÄ skarpt lÀge, testa och jobba in rutiner och blottlÀgga brister kan dÀrför i flera avseenden vara det bÀsta som hÀnt Gotland.