Något måste göras åt fraktpriserna på färjan

Mien Niklasson reagerar över höga färjepriser, men konstaterar att det drabbar gotländska företag hårdare än privatpersoner.

”De höga färjepriserna drabbar dock inte mig värst, priserna slår väldigt hårt mot gotländska företagare”, skriver Mien Niklasson.

”De höga färjepriserna drabbar dock inte mig värst, priserna slår väldigt hårt mot gotländska företagare”, skriver Mien Niklasson.

Foto: Malin Stenström

Krönika2024-11-10 07:05
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hemmansägaren, han som jag är gift med, och jag har inte varit av Gotland tillsammans på snart tre år men i höst hände det.

Jag gillar inte att resa längre, jag vill helst vara här hemma i Hablingbo. Jag känner mig alltid så osäker när jag ska åka någonstans. I somras skulle jag ta destinationens nya båtbussar, som för övrigt är väldigt bra, från Oskarshamn till Kalmar. Det skulle vara så lätt och bussarna skulle stå precis utanför terminalen. Där fanns ingen buss till Kalmar. Det fanns bussar till alla andra möjliga destinationer men inte till Kalmar. Jag sprang runt och frågade men ingen visste. I sista stund fick jag förstå att det var bussen skyltad med Växjö man skulle ta. Hur ska man veta det?

När Hemmansägaren och jag skulle åka hem med kvällsbåten en söndagskväll från Nynäs så såg han att man kunde beställa fish and chips från vilstolen. Det skulle laddas ner någon app och jag fick såklart i uppdrag att fixa det. Efter att ha kämpat med dålig mottagning så började jag ifrågasätta vad det skulle vara bra för att beställa från stolen? Jag tror Hemmansägaren tänkte att det skulle fungera som Foodora ungefär, man beställer och de kommer och levererar fish and chips, så var det ju inte, man var ju tvungen att gå ner i restaurangen ändå.

Väl nere i restaurangen var det lång kö till matbespisningen, alla idrottslag och övriga gotlänningar som ska hem efter en weekend på fastlandet och är hungriga. Eftersom alla stod i kö till maten var killen i kassan ledig så jag gick fram och pratade lite med honom. Då fick jag reda på att man bara behövde stå i kö om man skulle ha köttbullar och sånt. Ska man ha något med pommes frites så kan man hoppa över kön och gå direkt till kassan. Han fick sina fish and chips på några minuter. När jag berättar det här för min sommargranne som åker ofta så sa hon:

– Men det vet ju alla, Mien!

Men hur ska man veta det?

En annan sak som överraskade en ovan båtresenär var de höga biljettpriserna. Jag trodde först att jag gjort fel när jag beställde biljetten och inte fått med gotlandsrabatten, men allt var i sin ordning. Min sommargranne förklarade:

– Biljettpriserna har i princip fördubblats de senaste åren!

Att åka över en helg till fastlandet är inte för vem som helst längre, för många gotländska familjer är det alldeles för dyrt. Det är också för dyrt för barnen som är bosatta på fastlandet att åka hem till Gotland och hälsa på. Fick det här meddelandet av dottern för några veckor sedan:

– Vi kommer inte hem över Allahelgona, det blev för dyrt. Vi åker till Åre i stället!

Jag hann dock inte tipsa dottern om destinationens nya drive, höstweekend, två hotellnätter plus båtresa från 1195 kr.  Det är ju också som så här att är du fastlänning så kan du åka till Gotland billigt över en helg och bo på hotell och slappna av. Detsamma gäller dock inte för oss gotlänningar, vi erbjuds inte en höstweekend i Stockholm med hotell och avslappning till reducerat pris.

De höga färjepriserna drabbar dock inte mig värst, priserna slår väldigt hårt mot gotländska företagare. Vi har många odlare här ute på Sudret som överväger att lägga ner produktionen av potatis och morötter eftersom det blivit för dyrt att skicka dem till fastlandet. Marginalerna är små från början och att då behöva betala miljonbelopp mer än fastlandsodlarna för att skicka sina morötter till kund, ja, det går ju inte. Att Hemmansägaren och jag inte kan åka båt så ofta, det är inte så allvarligt. Men ska vi ha en levande landsbygd så måste något göras åt fraktpriserna!