Otydlig kommunikation av Destination Gotland

Jag och flera med mig, både fastboende och sommargotlänningar, är mycket förvånade och oroade över hur Destination Gotland hanterar den pågående Corona-krisen. 

"Färjelinjen är Gotlands livlina i flera bemärkelser och många människor, både privatpersoner och företagare, är beroende av att trafiken fungerar".

"Färjelinjen är Gotlands livlina i flera bemärkelser och många människor, både privatpersoner och företagare, är beroende av att trafiken fungerar".

Foto: ANDERS WIKLUND/TT

Sjötransporter2020-03-28 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Färjelinjen är Gotlands livlina i flera bemärkelser och många människor, både privatpersoner och företagare, är beroende av att trafiken fungerar. 

Med tanke på den diskussion i samhället nu pågår dagligen om hur man upprätthåller infrastruktur i kombination med människors rädsla är det chockerande tyst från Destination Gotland. Den knappa information som finns om Corona Covid-19 på hemsidan är dock otydlig och man måste aktivt söka efter informationen. 

Precis vad man inte vill ha i en situation där alla efterfrågar det motsatta! När man i övriga samhället drar ner på fysiska kontakter till ett minimum, ska man då fortsätta fösa ombord alla passagerare på samma sätt som tidigare i trånga utrymmen på fartyg och landgångar? 

Även om båtarna går halvfulla så är det många människor på små ytor samtidigt. Hur tänker man i påsk, ska man fylla färjorna till bristningsgränsen? Om Destination Gotland är rädda att skrämma bort passagerare så är strategin att tiga och inte kommunicera med rädda kunder ett utmärkt sätt att få passagerare att boka av sina biljetter. 

Hade man däremot tidigt kommunicerat exempelvis att man kör med max 500 passagerare (med tätare turer), som slussas ombord i omgångar, hade fler känt sig trygga med resan. Dessutom tar man då sitt samhällsansvar för att undvika att smittan sprider sig till ön. Nu tar man varken ansvar mot samhället eller sina kunder.

Mattias Hammarström, fd gotlänning, numer sommarboende

SVAR DIREKT

Hej Mattias och tack för din insändare.

Alla vi som jobbar på Destination Gotland vet vilken viktig livlina färjelinjen är, både för privatpersoner, för företagare och för oss som arbetar här. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer noga inför den kommande påskhelgen.

På vår webbplats och på vår Facebook-sida finns information om covid-19 och hur vi arbetar för att skapa en så bra miljö ombord som det går.

Kortfattat kan informationen sammanfattas följande:

1. Våra fartyg avgår i dagsläget enligt turlista.

2. Information om rutiner ombord, ombokningsregler och annat viktigt finns på vår webbplats: www.destinationgotland.se/corona.

3. Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer och hoppas att våra resenärer gör detsamma.

Vi har vidtagit flera åtgärder för att försöka sprida ut sällskap ombord, utökat våra städrutiner, lättat på bokningsvillkoren och informerar om att hålla avstånd till andra resenärer, vikten av god handhygien och möjlighet att minska kontaktytor vid incheckning och inpassering.  

I dagsläget är det ett fåtal turer som har fler än 500 resenärer. I påsk är det däremot flera resenärer bokade. Vi jobbar aktivt med att underlätta för om- och avbokningar och ser även på andra incitament för att få resenärer att välja att resa utanför själva påskdagarna. Gotland finns ju kvar, stränderna, kullerstensgatorna, sommarhuset och släkt och vänner. Vi hoppas innerligt att fastlänningar tar till sig Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Vi vet att vi arbetar på en arbetsplats med stort samhällsansvar. Det är nu upp till oss alla att ta ansvar, att arbeta för att transporter ska fungera, att hjälpa till så att människor har arbete och försörjning, att ta hand om oss själva och inte utsätta andra för fara. Vi är alla en del av någon annans upplevelse. Vi behöver visa hänsyn och jobba tillsammans för att klara oss ur detta.

Christer Bruzelius VD Destination Gotland