Destination Gotlands krishantering brister

Under vilka former planerar man att bedriva påsktrafiken?

Hur trångt blir det ombord?

Hur trångt blir det ombord?

Foto: Simon Paulin

Sjötransporter2020-03-23 19:38
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag och flera med mig, både fastboende och sommargotlänningar, är mycket förvånade och oroade över hur Destination Gotland hanterar den pågående Coronakrisen. 
Färjelinjen är Gotlands livlina i flera bemärkelser och många människor, både privatpersoner och företagare, är beroende av att trafiken fungerar. 

Med tanke på den diskussion i samhället nu pågår dagligen om hur man upprätthåller infrastruktur i kombination med människors rädsla är det chockerande tyst från Destination Gotland. Den knappa information som finns om Corona Covid-19 på hemsidan är både otillgänglig och otydlig. Precis vad man inte vill ha i en situation där alla efterfrågar det motsatta! 

Ska man fortsätta fösa ombord alla passagerare på samma sätt som tidigare i trånga utrymmen på fartyg och landgångar? Även om båtarna går halvfulla så är det många människor på små ytor samtidigt.

Hur tänker man i påsk, ska man fylla färjorna till bristningsgränsen? Om Destination Gotland är rädda att skrämma bort passagerare så är strategin att tiga och inte kommunicera med rädda kunder ett utmärkt sätt att få passagerare att boka av sina biljetter. Hade man däremot tidigt kommunicerat exempelvis att man kör med max 500 passagerare (med tätare turer), som slussas ombord i omgångar, hade fler känt sig trygga med resan. Dessutom tar man då sitt samhällsansvar för att undvika att smittan sprider sig till ön.

Nu tar man varken ansvar mot samhället eller sina kunder.