Brittis Benzler skåpar ut Trafikverkets förstudie inför upphandlingen av ett nytt avtal för färjetrafiken från år 2027 (GA och GT 19 mars). Hon säger att Trafikverket börjar i fel ända när man resonerar utifrån sitt eget budgetutrymme istället för Gotlands behov. Här märks det att det är en erfaren gotlandspolitiker som skriver. Utmärkt. Men det finns också det som är bra för Gotland i Trafikverkets rapport.
Man tar tag i klimatfrågorna. Det är viktigt eftersom färjetrafiken är ett stort miljöproblem för Gotland. Den står för hälften av alla utsläpp från transportsektorn! Gotland måste minska sin energiförbrukning med 16 procent per år fram till år 2030 för att nå Parisavtalets mål. Att Trafikverket så tydligt säger att klimatfrågan bör bli en viktig del av nästa upphandling av färjetrafiken innebär ett rejält stöd för omställningsarbetet på Gotland.
Trafikverket föreslår att man kunde köra med lägre fart, vilket ger väldigt stora klimatfördelar. 30 minuters längre gångtid halverar koldioxidutsläppen. Dessutom sjunker bränslekostnaderna mer än vad personalkostnaderna ökar. Vi resenärer kunde få lägre biljettpriser och näringslivet lägre fraktpriser.
Destination Gotland kunde redan i dag, utan att bryta mot det gällande avtalet, låta en del av sina turer bli klimatavgångar: 30 minuter längre gångtid mot halverade koldioxidutsläpp. Då skulle Destination Gotland lämna ett vida större bidrag till klimatarbetet än vad någon av oss som individer har möjlighet att göra.
562 personer har i en enkät på nätet redan sagt att de önskar sådana klimatavgångar.
Destination Gotland borde redan nu införa klimatavgångar på ett hyggligt stort antal turer. Då skulle man aktivt bidra till omställningsarbetet på Gotland och stödja öns besöksnäring genom att resan till Gotland blev mer miljövänlig. Då vore man del av framtidens färjetrafik.
Färjetrafiken och klimatet
Mer tid till havs ger lägre koldioxidutsläpp.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.