I tidningen kunde man häromdagen läsa i en för elvägsprojektet mycket positiv artikel att den kommande induktiva laddningssträckan för elvägen i Visby kommer att ge lägre magnetfält än en induktionsspis ger i hemmet – vad betyder egentligen det för spisplattan i hemmet ger normalt 2000 watt vilket inte är mycket.
Varför vill inte reportern ta reda på mer och ge oss läsare en djupare allmän teknisk förklaring till hur denna relativt korta elslinga som ligger under asfalten ska hinna och kunna ladda den stora lastbilens batteri när den kör förbi i 60 km/h.
Kommer laddningarna som sker när lastbilen susar över sträckan att störa radiokommunikation och radiomottagning – är det testat?
Hur vet man som bilist i efterföljande fordon att induktionen verkligen avslutats när lastbilen passerat?
Om lastbilens batteri är säg 50 procent laddat när laddningen startar på vägen hur mycket hinner då laddas på denna korta stund?
Skriv och berätta så vi som betalar prenumeration och läser tidningen förstår och lär oss lite – att arbete pågår på Lummelundsväg och hur stor lastbilen är och hur glada det utländska företaget är det kan vi se, förstå och uppleva själva. Mer info önskas!