Vindkraftsvar från centerpartist
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Dagens effektiva vindkraftverk kan konkurrera marknadsmässigt med traditionella verk som eldas med olja eller gas. På Näsudden har exempelvis Vattenfall ett vindkraftverk som slagit alla svenska rekord vad gäller effektivitet att producera el, nämligen Olsvenne II. Vilket är ett vindkraftverk på 3 MW, som har testsnurrat i över fyra år på södra Gotland. En vindkraftspark på 100 MW effekt producerar normalt per år 0,33 TWh om Olsvenne II skulle installeras. Då kan ju Bror Lindahl själv räkna ut vad en utbyggnad på Gotland med 1000 MW effekt skulle producera per år.
Nu bör det nämnas att Gotlands Kommun vill ligga lite lågt med den eventuella årsproduktionen, och har då "bara" en målsättning på 2,5 TWh elproduktion per år.
Visst krävs det backup av elproduktion när det är vindstilla. Nationellt har regeringen gett Forsmark och Oskarshamnsverken i uppdrag att installera ny teknik vad gäller styrsystemet av energiflödet med hjälp av styrstavar. Och genom energiuppgörelsen vill också både Forsmark och Oskarshamn bygga ett nytt kärnkraftverk. Regionalt på Gotland skulle man kanske kunna bygga en konstgjord sjö vid exempelvis Tofta övningsfält, där bassängvallen kanske skulle kunna nå upp till trädtopparna. Idén är att det pumpas havsvatten upp till bassängen med hjälp av vindkraftsel, och när det inte blåser på Gotland låter man vattnet falla ned 10-12 meter på en turbin, alltså ett litet vattenkraftverk. Så enkelt skulle Gotland kunna bli självförsörjande på el. Det vore då naturligt med en havsbaserad vindkraftspark, exempelvis vid fiskebanken utanför Östergarnsholme. Där är vindarna gynnsamma med en medelvind på 8,5 m/s. Ett förslag som Gotlands Kommun själv tagit fram en gång i tiden, men som man nu själva säger nej till.
Det är också sant att vindkraften är bra för södra Gotland. Exempelvis har vindkraftsbolaget O2 Vinkompaniet utlovat en bygdepeng om de får bygga sina 123 planerade vindkraftsverk vid Lojsta hed. Bygdepengen skulle kanske kunna garantera att russparken vid Lojsta hed får bättre ekonomiska villkor, vilket hela Gotland skulle tjäna på. Och hade det funnits en bygdepeng vid Näsuddens vindkraftspark, hade kanske inte tussilagon växt igenom asfalten i Burgsvik.
EU har beslutat att år 2015 kommer det bara vara tillåtet med lågsvavelolja för sjötrafiken i Östersjön, vilket är en dyrare variant av bunkeroljan. Många företag kommer då att välja sina transporter av gods via landsvägen. Destination Gotland har då på förslag att köpa in nya båtar som drivs med flytande naturgas från Norge.
Som vanligt är det ju en dialog mellan Destination Gotland och Rikstrafiken om vad som gäller för oss gotlänningar. Men om färjetrafiken är vår bro till fastlandet, skall då bilarna som fraktas över av Destination Gotland också åka med bunkerolja över bron? Bästa alternativet vore att bilarna som åker över bron, också drivs med biogas eller vätgas.
Det vore ju det mest klimatsmarta alternativet.