Vindkraften och färjetrafiken

Foto: Fotograf saknas!

Gotland2010-04-20 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vindkraften står inför en historisk utbyggnad på Gotland, med en planerad utbyggnad till 1 000 MW eller 2.5 TWh grön koldioxidfri el i årsproduktion. Det kommer vi inte kunna klara av problemfritt utan våra inhemska kraftbolag, så som Vattenfall vind AB och O2 Vindkompaniet AB.
Att Energimyndigheten skall avgöra militärens överklagande av vindkraftsparken i Mästermyr ser jag som positivt, ty väderradarn för SMHI är placerad i Linde socken. Och utan en framtida vindkraftspark vid Lojsta hed får vi svårt att motivera en tredje elkabel till Gotland, samtidigt som militären vill återfå Tofta övningsfält.
Återstår en kraftig utbyggnad av små vindkraftverk, som också är folkligt förankrad genom ett kollektivt andelsägande, och teoretiskt behöver man inte vara bosatt på Gotland för att vara andelsägare i vindkraft på ön. Storhushållen skulle då kunna halvera sina elkostnader, samtidigt som företag och lantbruk skulle kunna få långsiktiga låga och stabila elkostnader av grön el. Ett samhälle där det är lönsamt att arbeta och att äga andelar i vindbruket. Det vore sant om inte den föråldrade uttagsskatten på kollektivt ägande fanns för vindbruket. Våra folkvalda i riksdagen borde se över lagstiftningen för vindbruket, så att det blir mer lönsamt att äga andelar i vindkraftverk, samt att det också blir lönsamt för kraftbolagen att investera, bygga och äga havsparker i svenska vatten.
Destination Gotland står också inför en historisk omdaning av drivmedlet till våra färjor. Under nästa mandatperiod ska det avgöras om Destination Gotland ska köpa in nya naturgasdrivna båtar för färjetrafiken. Teoretiskt ska de vara i drift tidsperioden 2015 till 2025. Och under den tiden övergå till biogas förädlat och framställt på råvaror från Gotland. Efter tidsperioden 2025 pratar man om att färjorna ska drivas med vätgas som också framställs på Gotland, och då vore det naturligt med en vindkraftspark ute i havet. För att framställa vätgas krävs nämligen råvarorna grön elkraft och vatten. Så att se över lagstiftningen för vindbrukets lönsamhet i Sverige i allmänhet och för Gotland i synnerhet ligger i tiden. Endast med vindkraftsparker byggda av kraftbolag och små vinkraftverk som är andelsägda, samt byte av bränsle för Destination Gotland till naturgas för att sedan i sin tur övergå till biogas framställt på Gotland kan våra höga miljömål i vision Gotland 2025 uppnås.
Läs mer om