Vilken förskola har 4,7 barn per anstÀlld?
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
Ge mig adressen dit sÄ ska jag genast flytta mina tvÄ barn dit sÄ att de kan fÄ ta del av den verksamheten dÀr det Àr sÄ mycket personal. Vi som har barn i förskolan vet att verkligheten inte ser ut sÄ, att det Àr fem barnhuvuden per personal. Det du pratar om Àr heltidsbarn, alltsÄ 35-timmars barn. Om alla barn i den gotlÀndska förskolan vore 35 timmars barn och siffrorna dÄ skulle vara 4,7 barn per personal, sÄ skulle vi ha en alldeles utmÀrkt personaltÀthet.
Verkligheten Àr tyvÀrr en annan och det kan du inte blunda för. Det som din siffra pÄ 4,7 sÀger mig Àr att, pÄ Gotland har vi vÀldigt mÄnga barn som inte Àr pÄ förskolan 35 timmar. Det innebÀr att mina tvÄ barn som Àr pÄ förskolan 15 timmar vardera, tillsammans inte ens rÀknas som ett barn. De krÀver dock tvÄ barns uppmÀrksamhet frÄn personalen och bÄda Àter mat med mera pÄ förskolan. Jag förstÄr att man mÄste ha ett visst system för att kunna göra jÀmförelser mellan förskolor, men allvarligt, sÄ lÀnge som mina barn inte sitter fast med lim i varandra sÄ agerar de som tvÄ barn pÄ förskolan och borde dÀrför rÀknas som det.
Sedan skulle jag ocksÄ vilja pÄminna om att förskolan har en egen lÀroplan att följa, förskolan Àr inte bara en plats för omsorg utan ska bedriva en pedagogisk verksamhet. Jag förutsÀtter att omsorgen om mina barn inte försÀmras för om jag som förÀlder inte kan vara trygg att omhÀndertagandet av mina barn hÄller samma goda kvalitet som den gör nu, sÄ mÄste jag övervÀga att ta dem dÀrifrÄn.
Det som kommer att försÀmras med de personalneddragningar som Àr att vÀnta, Àr den pedagogiska verksamheten. FörskollÀrarna arbetar 40 timmar i veckan, tre timmar av dem Àr barnfri tid. PÄ den tiden ska all planering, dokumentation och utvÀrdering göras. NÀr man sÀger upp personal ska deras arbetsuppgifter delas ut mellan de pedagoger som finns kvar pÄ arbetet, vilket ökar arbetsbelastningen för dem som Àr kvar.
Att pÄstÄ att det inte kommer att mÀrkas att man avskedar 100 barnskötare och assistenter, Àr att sÀga att de inte gör nÄgon nytta pÄ sin arbetsplats och att det inte gör nÄgon skillnad om de Àr dÀr eller inte. Det Àr helt absurt! SjÀlvklart kommer den pedagogiska verksamheten att försÀmras, man kommer inte att ha samma tid för att kunna planera, genomföra, dokumentera och utvÀrdera, nÀr det blir fÀrre anstÀllda i förskolan.
Det kommer ocksÄ att visa sig i de enkÀter frÄn förvaltningen som man som förÀlder fyller i varje Är. Som det Àr nu Àr majoriteten av förÀldrarna vÀldigt nöjda med sin förskola. NÀsta enkÀt kommer garanterat inte att visa samma goda resultat. Inte om man fortsÀtter den vÀg man valt att göra dessa neddragningar i förskolan, dÄ kommer vi inte ha den fina kvalitet som mÄnga förskolor pÄ ön faktiskt har.
Vart ska pengarna komma ifrÄn? Mitt förslag Àr: ta frÄn de förvaltningar som visar pÄ överskott till exempel tekniska förvaltningen som med sina hutlösa hyror knÀcker budgeten för mÄnga rektorsomrÄden. Det borde vara straffbart att ta ut ockerhyror för fastigheter som man ÀndÄ inte mÄlar om eller renoverar mer Àn vart 25:e Är, dessutom tillhör vi ju samma kommun.