Vi vill skapa en möjlighet för nya besökare till Gotland
Foto: Bengan Zettergren
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Gotlandsflyg har inget intresse av att göra något som vi inte tror ska utveckla Gotland. Det fanns aldrig något vinstintresse när Gotlandsflyg startades och det finns inget vinstintresse i att starta färjetrafik. Det står helt enkelt i vår affärsidé att vi ska utveckla regionen. På sikt krävs det dock viss lönsamhet för att vi ska kunna utveckla verksamheten. Om någon med hållbara grunder kan bevisa för oss att vi håller på med något direkt skadligt för Gotland, som Rolf K Nilsson antyder, då kommer vi omedelbart att upphöra med projektet.
Ingen annan har antytt att de är beredda att titta på att utveckla trafiken till och från Gotland. Om inte Gotlandsflyg hade gjort det hade inte ens denna debatt uppstått. Vi vill att varje möjlighet undersöks och vi vill inte ta passagerare från Destination Gotland, utan skapa fler resenärer. Våra 70 000 resenärer ska ses som ett tillskott och de kan välja bättre avgångstider, till lägre priser och spara miljö.
Rolf K Nilsson skriver att vi vill utnyttja möjligheten att tjäna pengar på sommaren. Det fungerar inte så. En första prognos tyder på att vi kommer att gå back minst 1 miljon vår första sommar.
Är det då nödvändigt med en aktör till i färjetrafiken? En av de mest häpnadsväckande siffrorna vi har tillgång till och som inte görs känd av Destination Gotland eller turistföreningen är att vi faktiskt inte har någon egentlig tillväxt av besöksnäringen på ön. Ökningen av resenärer på norra linjen under sommarmånaden år 2009 mot år 2004 är 0,5 procent. Det är i sammanhanget ingenting! Under tiden säger alla att vi fått världens modernaste flotta med kortare restider. Vad som egentligen händer är att turisttillströmningen hejdas för att det hålls en medveten underkapacitet under sommaren. På det sättet kan priserna höjas och ekonomin för resterande 40 veckor förbättras. Det är det som Rolf K Nilsson hänvisar till att vi förstör. Men i själva verket vill vi förbättra besöksnäringen: Vi vill skapa möjligheten att få hit 70 000 nya besökare vilket skulle bli en ökning med 20 procent.
Om vi ska klara detta med endast 1 miljon i förlust så måste vi satsa på Stockholmsresenärerna. Det är också där som själva underkapaciteten uppstår hos Destination Gotland. Den enda rimliga hamnen för att detta är den hamn som ligger närmast Stockholmsområdet och det är Kappelshamn.
Vi vill också understryka att det inte kommer att kosta kommunen 20 miljoner att göra hamnen bruklig för oss. Det krävs mycket små insatser. Vi säger också inte att vi har tagit beslut i frågan, mycket är kvar att utreda, men om Kappelshamn försvinner som alternativ fortsätter vi inte utredningen.