Vi har en gemensam läxa att göra

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Gotland2019-01-18 15:54
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändaren ”Bristande information är inte Västerhejde skolas fel”.

I en insändare i Gotlands Tidningar den 18 januari tar lärarna i Västerhejde skola upp frågan om elevernas garanterade undervisningstid kopplat till skolskjutsarna.

Först och främst vill jag rätta till ett felaktigt antagande som insändarskribenterna gör.

Det är elevernas schema som styr beställning och planering av skolskjutsar och inte tvärtom.

Region Gotlands skolskjutssamordnare gör ett fantastiskt jobb med att pussla ihop detta för 1 800 elever.

Det stämmer att eleverna fram till i dag inte fått de undervisningstimmar de haft rätt till.

Det handlar om tio minuter idrott i årskurs 5 som de inte fick när de gick i 4:an vid evakueringen till Polhemskolan föregående läsår.

Det har nu justerats. Nuvarande årskurs 6 fick 26 timmar för lite undervisning och undervisningstiden därför utökats vårterminen 2019.

Vi var medvetna om att evakueringen av Västerhejde skolas elever till Polhemskolan läsåret 2017/18 skulle göra det svårt att uppfylla elevernas garanterade undervisningstid.

Eftersom regelverket säger att den garanterade undervisningstiden ska uppnås inom stadiet och före eleven går ut årskurs 9 så är det inte ovanligt att undervisningstiden varierar mellan årskurserna – det ska så att säga gå ihop på totalen.

Vi valde att kompensera för utebliven undervisningstid under kommande år i grundskolan istället för att ta en merkostnad på en miljon kronor för extrainsatta bussar.

Jag vill rätta ytterligare ett felaktigt antagande kring Skolinspektionens agerande. Skolinspektionen har inte gjort någon anmärkning.

Skolinspektionen har däremot fått in en anmälan rörande att elever inte fått den garanterade undervisningstid de har rätt till och ställt frågan till huvudmannen om detta stämmer.

Vi har svarat myndigheten.

Kommunikationen kring kompensationen av undervisningstiden har inte varit tydlig. Detta beklagar jag. Vi har heller inte redovisat någon tydlig plan för hur förlorade timmar skulle kompenseras.

Jag inser att vi gemensamt har en läxa att göra. Det handlar dels om att bli bättre på både system och rutiner, dels på att kommunicera.

Det är viktigt att det finns ett förtroende för oss som ledare både från lärarhåll och från vårdnadshavare – att vi kan det vi gör.

Det är rektor som ansvarar för att kommunicera om viktiga verksamhetsfrågor som rör eleverna till våra vårdnadshavare. Vi tar till oss av kritiken och utlovar bot och bättring.

Läs mer om