Vem ska räddas?

Gotland2010-02-22 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu har alla listor Rädda Gotland överlämnats till ministern Åsa Torstensson med det allmänna kravet ingen färändring av gotlandstrafiken Innebär detta att man även acepterar förslaget att överlämna bollen för färjetrafiken att skötas av Gotlands kommun där ministern talat om att därmed kunde bli tal om en regional delfinanseringMan frågar sig hur Nypelius och Alliansen skall klara detta när man inte i dag klarar av kommunens ekonomi Även Gotlandsbolagets vd Nilsson finner förslaget intressant att förhandla med kommunen om färgetrafiken men tillägger att det kan bli juridiska problem I den allmänna debatten framgår det mera att rädda Nynäshamn och Oskarshamn och Gotlandsbolaget mera än Gotland
Det har av en insändare presenterats ett för framtiden realistiskt förslag att rädda Gotland. Detta innbär att vi skall ha en fast färjeförbindelse (bro) mellan Visby och Oxelösund i Vägverkets regi och budget. Färjan skall liksom bron till Öland och övriga broar och färjeförbindelser i landet vara avgiftsfri. Detta är att rädda och utveckla gotländskt näringsliv då far vi vägpriser som så många talar om
Skall Gotland leva upp till att vara navet i havet måste vi arbeta för att få båtförbindelser både mot öster och söder.
Läs mer om