Varning för telefonförsäljare

Foto: Malin Hoelstad / SvD / SCANPIX

Gotland2010-10-05 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Blev förra sommaren kontaktad utanför Mc Donalds av en försäljare för Tele2. Sa till honom att jag hade comviq fastpris med bindningstid ett år till. Han erbjöd sig då att teckna ett snackis-abonnemang för mig, som han kunde lägga vilande till mitt abonnemang gick ut. Givetvis med diverse rabatter som medföljde. Det enda jag skulle göra var att var tredje månad ringa och förlänga mitt vilande abonnemang.

Nu i sommar 2010 blev jag återigen påsprungen av en försäljare, utanför ÖoB. Berättade ovanstående historia för honom, på vilket han förklarade för mig att jag blivit lurad. Man fick inte göra på det sättet, men att försäljaren gjort sig en hacka naturligtvis för han hade ju fått ersättning för tecknande av ett nytt abonnemang. Men nu skulle han hjälpa mig.
Jag gjorde en förlängning av mitt fastpris till snackis, han avslutade mitt vilande abonnemang. Sagt och gjort, jag var nöjd och även han. Nu den 3/9 får jag ett brev i från tele2 där det står att mitt vilande abonnemang är öppnat igen. Ringer då tele2 och får reda på att abonnemanget inte är avslutat och att jag måste börja betala för det.

Blir naturligtvis upprörd då jag blivit lovad att det var avslutat. Blir även ombedd att kontakta Talk to people, för det är dem som har ansvaret för dessa killar som står och lurar på folk en massa skräp. Vilket jag gör, men de har heller inget ansvar för detta. Så nu står jag här och betalar för två abonnemang trots att jag sagt upp ett av dem, så jag måste betala för i två år.

Jag säger bara som varning till alla: Gå inte på tele2:s försäljare de är bara ute efter att lura folk. Sedan tar ingen ansvar för detta. Det är vi konsumenter som känner oss överkörda och lurade.
Läs mer om