Just nu opererar ett företag med mycket tveksam försäljningstaktik på Gotland. Jag och flera av mina bekanta har haft kontakt med firman. Man blir uppringd av en ung dam med sammetsljuv röst som berättar att de har varit och gjort en djuprengöring av en matta hos en av mina bekanta. Dom uppger också namnet på mina vänner –” Du känner väl Ulla och Kalle?” (fingerade namn) – och naturligtvis känner jag dom.
Jag får då reda på att Ulla och Kalle blev sååååå nöjda att dom vill att även jag ska kunna få en sådan fin tjänst. Jag blir då erbjuden en fri djuprengöring av heltäckningsmatta, soffa eller dylik möbel. Företaget vill boka in en tid och vill att både min man och jag ska vara hemma vid tillfället.
Jag kontaktar Ulla och Kalle och undrar varför jag ska få en FRI djuprengöring av min matta och vad det är för firma som erbjuder. Ulla berättar att hon hade fått ett samtal i det närmaste identiskt med mitt fast det var en annan bekant som ville att Ulla skulle få en rengöring gratis. Ulla bokade tid och fick besök av en representant från företaget. Han mycket riktigt dammsög hennes soffa djupt och den blev ren och fin, men någon djuprengöring var det inte tal om, fläckarna efter spilld choklad fanns kvar, dom måste tvättas bort, sa representanten. Ja, sa Ulla, gör man inte det vid en djuprengöring? Vi bara dammsuger, sa representanten då.
Sen började han berätta om sin dammsugare, hur bra den var, vilken fantastiskt effekt den har, undrade om inte Ulla och Kalle skulle köpa den. Det skulle dom inte.Visst var det en bra dammsugare men till ett pris som man skulle kunna köpa tio andra riktigt bra dammsugare för.
När Ulla och Kalle inte var ett dugg intresserade av att köpa blev det annat ljud i skällan. Varför skulle han då komma dit, det hade ju avtalats tid och hans tid var dyrbar. Till oss kom han aldrig, jag bokade inte nån tid, jag var förvarnad.