Varför fastlandsbussar på Gotland?

”Som bussresenärer på Gotland ställer man sig vissa frågor inför de senaste turerna kring upphandlingen av busstrafiken på ön”.

”Som bussresenärer på Gotland ställer man sig vissa frågor inför de senaste turerna kring upphandlingen av busstrafiken på ön”.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2019-06-12 13:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Gotlandsbuss AB som kört skolskjutsar och kollektivtrafik sedan 2008 på Gotland förlorar nu upphandlingen till Bergkvarabuss AB.

Hur kan det vara fördelaktigare för gotlänningarna att överlåta busstrafiken till ett företag på fastlandet?

Som bussresenärer på Gotland ställer man sig vissa frågor inför de senaste turerna kring upphandlingen av busstrafiken på ön.

Gotlandsbuss AB består av 13 gotländska bussföretag väl förankrade i bygden och spridda över hela ön. Många är familjeföretag som i generationer upprätthållit kommunikationen på ön och skjutsat gotlänningar och turister, inte bara på Gotland, utan kors och tvärs både i Sverige och utomlands.

För några år sedan investerade företaget i nya, moderna bussar.

Fråntar man nu företaget själva kärnan i verksamheten, kollektivtrafiken och skolskjutsarna, och låter ett utomstående bussbolag plocka russinen ur kakan, hur klarar man då den busstrafik som blir kvar?

För att leva upp till alla stolta ord om att låta landsbygden på Gotland leva, krävs åtminstone att den företagsamhet som redan finns stöttas och ges alla möjligheter att kunna fortsätta generera tjänster.

Skatteintäkter, arbetstillfällen och lokalkännedom behövs och det har Gotlandsbuss AB.

Det kortsiktiga ekonomiska tänkandet som karakteriserar nuvarande politiska beslut är skrämmande.

Läs mer om