Efter att jag fallit och fått benet helgipsat har jag kommit i kontakt med beställningscentralen för vårdtaxi. Efter en vecka med gipset ska jag tillbaka till ortopeden för kontroll. Jag ringer beställningscentralen två dagar i förväg och vill åka med en taxi som måste passa med 7.00-färjan från Fårö.
När jag uppger min adress Fårö Mölnor 1086, får jag svaret att denna adress inte finns. Den närmsta adressen är 1089. Det är som i Little Britain, the computer says no.
På avresedagen väntar jag fylld av onda aningar på taxin i rullstolen 7.45. Då klockan blir 7 ringer jag och får beskedet att bilen är på Fårö och letar efter min adress. Chauffören letar 4 kilometer bort efter 1089. Bilen kommer 7.15 vilket gör att jag precis hinner i tid till lassis.
Besöket på lassis visar att benet ligger 1.5 centimeter fel och att operation krävs dagen efter. För att beställa återresan måste jag be en sköterska på ortopeden att ringa (man får inte ringa själv).
Ortopeden är helt full av patienter och sköterskan får ägna 20 minuter åt min beställning. Hon får beskedet att bilen kommer om fyra timmar! Jag säger att jag inte orkar sitta så länge med mina skavande benbitar.
En annan sköterska gör ett nytt försök och får efter ytterligare 20 minuter i telefonen beskedet att bilen kommer om två timmar.
Nu har alltså två sköterskor på en full ortopedmottagning ägnat vardera 20 minuters värdefull arbetstid åt att beställa en rullstolstaxi åt mig i Senegal (centralen lär ligga där).
När jag äntligen kommer hem så ringer jag beställningscentralen för att beställa morgondagens resa till operation.
Nu har jag väldigt svårt att förstå handläggaren. Till slut förstår jag att han ber om kundnummer! Jag har inget kundnummer svarar jag. Han säger igen, du måste ha kundnummer. Det enda jag har är personnummer säger jag. Till svar får jag: så heter det. Beställningen görs med hjälp av personnumret och ingen adress behöver uppges.
På kvällen ringer en kvinna med rysk brytning för att bekräfta beställningen. Innan vi avslutar frågar jag om adressen är rätt? Den är Fårö Mölnor 1089 får till svar. Jag får än en gång förklara att denna adress är fel. Efter en stund lyckas beställningen. Bilen kommer som den ska.
Jag tänker hur det skulle ha gått för en gammal bräcklig människa. Ingen skugga över chaufförerna som jobbar föredömligt.
Vilka politiker har infört detta system är min undran.