Våga tänka både stort, nytt och kontroversiellt

Gotland2010-02-27 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Leif Berglund skrev i en insändare den 25 februari att mitt Miljösmarta Alternativ till framtida Gotlandstrafik är något av det dummaste som lagts fram. Nåt liknande kunde vi läsa för nio år sedan när vi skulle starta Gotlandsflyg. Ibland måste man våga tänka både stort nytt och lite kontroversiellt.
Sveriges regering och EU har satt som mål att koldioxidutsläppen enligt den nivån som var 1990 ska minskas med 20 procent till 2012. Det innebär för Gotlandstrafiken att vi ska ner på cirka 36 ton koldioxid utsläpp per år. Tyvärr har våra snabba båtar ökat utsläppen till cirka 170 ton så det finns en del att göra. Och här måste vi välja för att komma vidare.
Jag ser att du som många andra tror att det är bättre att packa tvåhundra bilar (vilket är ungefär snittet på årsbasis på en färja till Nynäshamn) på båten och då skulle vi släppa ut mindre med koldioxid än om dessa körde var för sig. Tyvärr har du inte rätt om vi utgår från att färjan kör i dagens hastighet cirka 28 knop. På samma utsläpp skulle 200 vanliga bilar kunnat köra på en tänkt bro Visby-Nynäshamn 13 gånger!
Om vi räknar med en beläggning på 200 bilar/färjetur (representativt för större delen av året) får vi följande CO2 per bilresa Visby-Nynäshamn:
a. Visby-Nynäshamn som i dag: 396 kg per bil.
b. Enligt Rikstrafikens förslag 24 knop: 260 kg per bil.
c. Enligt det Miljösmarta Alternativet Färja 24 knop Visby-Kappelshamn: 226 kg. Tillkommer bilresa Kappelshamn-Visby: 8 kg vilket tillsammans ger 234 kg per bil.

Du hänvisar till Gotlands Tidningars artikel med Hans Wreber, men den speglade inte riktigt hans åsikt. Hans ringde mig dagen efter och förklarade att Miljösmarta Alternativet inte är möjligt med dagens regler, men att i en kommande förhandling skulle det vara möjligt. Enligt Leif Zetterberg som är statsekreterare till infrastrukturminister Åsa Torstensson är det möjligt för Gotland att komma i mål med en sådan förhandling.
Tyvärr känns det mest som om du missat hela poängen i mitt förslag när du anser att jag inte någonstans sagt hur detta skulle bli bättre för gotlänningarna. Det skulle bli billigare biljetter på båt och flyg , miljövänligare, högre turfrekvens och nästan samma restid som idag, samtidigt som vi gotlänningar kan dra vårt strå till stacken gällande koldioxidutsläppen i Europa. Förutom detta skulle vi få 4,5 miljarder att investera på Gotland under 30 år. Hoppas att det är fördelar som räcker. Mot cirka 28 minuters längre resa för vissa och något mindre för andra
Du vill ge sken att jag bara tänker på mina egna affärer i detta förslag. Det känns som om Jante lyser igenom lite väl mycket. För din information har jag en mindre del av mina affärer på Gotland men jag tänker bo här och vill att ön utvecklas på bästa möjliga sätt. Min önskan är att de som ska jobba med framtida avtal för öns kommunikationer kan hitta lite matnyttigt i detta material som jag tagit fram för att få in ett Miljösmart Alternativ. Om du vill så kan du kontakta mig så ska jag försöka förklara de bitar som du eventuellt missat.