Vad gotlänningarna tycker bryr sig inte Rikstrafiken om
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
När det gäller Gotland kan staten genom Rikstrafiken tänka sig att upphandla långsammare båtar än de snabbfärjor som används nu. Man kan i kommande upphandling acceptera långsamma fartyg om priset är tillräckligt lågt. Det avslöjar en del om hur staten ser på Gotland och dess näringsliv. Det är en självklarhet att Gotland kommer "närmare" fastlandet genom den kortare restid som snabbfärjorna ger. Ingen annan åtgärd för att stärka näringslivet på Gotland betyder lika mycket.
Det måste därför från regeringen ges sådana direktiv till rikstrafiken så att effekterna av snabbhet får väga tungt när man sedan ser på priset vid utvärderingen av kommande trafik. Kommer det sådana direktiv? Troligen inte. Regeringens attityd till gotlandstrafiken har under lång tid varit och är forfarande noncalant och arrogant .På senare tid har det inte förbättrats av att man kommit på att man skrivit ett dåligt avtal med operatören . Nu vill man inte bita i det sura äpplet utan skjuter all skuld på rederiet. Bit nu i äpplet och se till och betala utan att det går ut över gotlänningarna. Sänk sedan priset och satsa på ännu snabbare färjor i nästa upphandling. Bra för Gotland och bra för staten om avtalet skrivs på rätt sätt.
Rikstrafiken skall nu upphandla den kommande trafiken i en situation som påminner om hur det var på "Norrboms tid" En strid fylld av prestige som gick ut över gotlänningarna. Det får inte hända en gång till! Regeringen signalerar att det gällande avtalet som man själva skrivit på är för bra för operatören. Rikstrafiken kan tänka sig långsammare båtar. Vad gotlänningarna kan tänka sig , det bryr man sig inte så mycket om. Om det nu går att tjäna så mycket pengar på gotlandstrafiken.
Varför kör man inte trafiken i statlig regi?
Varför är snabba kommunikationer inte lika viktiga för Gotland som för övriga regioner?
Varför fortsätter den styvmoderliga och nonchalanta behandlingen av Gotland?
Varför gömmer regeringen sig bakom rikstrafiken i stället för att kliva fram och ta ansvar?
Gotland behöver en långsiktig lösning för färjetrafiken. Ölandsbron, tunneln i Hallandsåsen, motorvägar till Trollhättan och järnvägar för snabbtåg har beslutats och genomförs. Kommer det någonsin en permanent lösning för Gotlandstrafiken?
Det förutsätter en ny attityd från regeringen. Attityder som kan förändras kommande valår?