Utan lastbilen stannar samhället

Livsnödvändigt flöde. Efter olyckan på Södertäljebron tvingades trafiken ledas om. Det lokala samhället försörjs av lastbilstransporter och kräver ett konstant flöde av gods, skriver Crister Persson.

Livsnödvändigt flöde. Efter olyckan på Södertäljebron tvingades trafiken ledas om. Det lokala samhället försörjs av lastbilstransporter och kräver ett konstant flöde av gods, skriver Crister Persson.

Foto: Christine Olsson/TT

Gotland2016-09-07 14:25
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Midsommarafton 2016 kanske vi länge kommer att minnas som dagen då infrastrukturen kollapsade. En lastbil körde in i ett räcke och lade sig tvärs över vägen på Södertäljebron och det uppstod kraftiga reaktioner bland de semesterfirare som blev sena till sillen.

Detta är självklart beklagligt, men vi får inte glömma att det åkeriföretag som orsakat köerna har en omskakad förare som i olyckan kunde ha mist sitt liv när denne både nyktert och ordentligt var på sin arbetsplats och utförde sitt jobb.

Många ifrågasätter lastbilarnas närvaro på svenska vägar och tycker de är bullriga och i vägen. Vi på Sveriges Åkeriföretag har tidigare gjort en undersökning - ”En Vecka Utan Lastbilar” – och med tanke på sommarens trafikkaos vill vi påminna om lastbilstransportens roll i Sverige. Transportslagen i Sverige är beroende av varandra, och ett stopp i lastbilstrafiken påverkar alla övriga transportslag. Gods som transporteras med lastbil rör all svensk verksamhet och utan den skulle samhället inte fungera.

Undersökningen visar att redan första dagen utan lastbilstransporter skulle förnödenheter som livsmedel och läkemedel ha svårt att nå de svenska hushållen. Efter fem dagar har sjukhusen svårt att fungera, det råder drivmedelsbrist på tankstationer runt om i landet och industrier och verksamheter har tvingats stänga ned. Utöver de mest kritiska samhällsfunktionerna, så drabbar ett lastbilsstopp de lokala transporterna väldigt hårt.

90 procent av allt lastbilsgods fraktas kortare än 30 mil och 70 procent kortare än 10 mil. Det lokala samhället försörjs av lastbilstransporter och kräver ett konstant flöde av gods. Utan dem kommer stora delar av Sverige vara helt utan både basala och livsnödvändiga varor och samhällsfunktioner.

Lastbilar finns inte i trafiken för att vara i vägen. De finns där för att Sveriges industri och handel ska rulla och för att alla i vårt samhälle ska kunna leva på som vanligt.

Läs mer om