Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För vilka jobbar Turistföreningen, frågar sig Pär K Persson i en insändare i gotländsk media. Detta efter att han tycker sig ha fått ofullständig information av Turistbyrån om de turisttåg som tar våra besökare på rundtur i Visby.Exakt hur samtalet på Turistbyrån gick till vet vi inte, så vi ger oss inte in i någon detaljerad diskussion om det. Vi beklagar att Pär K Persson inte fick all den information han behövde för att hitta rätt turisttåg. Naturligtvis är det av största vikt att Turistbyrån och alla andra som har kontakt med turister ger dem ett så gott bemötande som möjligt och alltid försöker tipsa om olika alternativ. Den här gången blev det inte så. Det beklagar vi, som sagt. Men den egentliga frågan lyder alltså: För vilka jobbar Turistföreningen? "Är det månne så att vissa näringsidkare gynnas och andra missgynnas? - Så kan det väl ändå inte vara.", skriver Pär K Persson.Gotlands Turistförening är en medlemsorganisation med cirka 300 medlemsföretag. Dessa åtnjuter naturligtvis vissa förmåner som andra företag inte har. Det är en av poängerna med att vara medlem. Till exempel får medlemsföretagen ha sitt broschyrmaterial i Turistbyrån, som ju drivs av Gotlands Turistförening, och på Gotland City i Stockholm utan extra kostnad. De får också exponera sina produkter på Turistbyrån på Internet. Under den lugnare delen av året ser Turistbyråns personal till att uppdatera all information om medlemsföretagen, såsom öppettider, priser med mera. Eftersom Turistbyrån vill ge så bra information som möjligt till öns besökare, samlar personalen även in uppgifter från icke medlemmar, så långt tiden räcker. Alla som bedriver någon verksamhet kopplad till turism är också varmt välkomna att själva kontakta Turistbyrån med information. Eller, varför inte bli medlem i Gotlands Turistförening, åtnjuta förmånerna som beskrivs ovan och samtidigt bidra till att utveckla turismen på Gotland i samverkan med övriga branschen?