Trollhättan bara början

Gotland2005-03-09 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I framtiden byggs inga nya bilfabriker i Västeuropa sade Louis Schweitzer - chef för Renault - häromdagen. Men om dom utlovade satsningarna på vägar och järnvägar i Göteborg-Trollhättan regionen hade genomförts för 5 år sedan så hade läget för Saab varit ljusare än idag. Men regeringen satsade hellre 18 miljarder på Norrbotniabanan - en järnväg i glesbyggd. Den var ett krav från miljöpartiet för att lova regeringen sina röster.
Våra svenska företag vet, att om kostnaderna i Sverige är 100 så ligger dom på 4-5 i Baltikum. I Kina på 1. Det är anledningen till att mer än två tredjedelar av 98 stora Västsvenska industriföretag nu utreder, planerar eller verkställer att förlägga delar av sin verksamhet utomlands. I Västsverige är antalet varsel, trots dagens högkonjunktur - tio gånger större än rekryteringsbehovet.
För att företag ska överleva på sikt måste bilar, kylskåp etcetera kunna säljas till konkurrenskraftiga priser. Då krävs råvaror, bra arbetskraft och högt tempo till rätt/lågt pris. Elenergi är en viktig råvara för industrin. Utan billig kärnkraftel är det godnatt för Sverige.
Regeringens delansvar i företagens situation lär vara arbetsmarknadens villkor, regler, skatter samt satsningar på infrastruktur och Forskning och Utveckling etcetera.
Är det då felnavigering eller oskicklighet som gett Sverige en miljon medborgare utan jobb, trots att runt 50 procent av dem skulle kunna jobba? Situationen för Sverige är jobbig men inte hopplös. Ute i Europa och i Finland brukar partierna gå ihop när det verkligen är allvar. Regeringen tycks föredra bidragslinjen före arbetslinjen. Det är fel.
Läs mer om