Har fått besök i min verksamhet av miljö- och hälsa vilket är helt i sin ordning, frånsett att de sagt att jag skulle ha planerade kontroller vartannat år och det var ju inte i år.
Så en lördag i juli kom två inspektörer och besökte oss en stund.
Det enda de gjorde var att kolla temperatur i kyl och frys samt påpeka att jag skulle ha en lapp och informera kunderna om att de vid allergier kunde rådfråga personalen (ja, vem skulle de annars tänkas fråga?).
För att inspektörerna skulle kunna utföra dessa enkla uppgifter har de debiterat mig för 30 minuters besök och två, alltså två, timmars för- och efterarbete.
Dessutom 30 minuter för att kolla mejlet jag skickade med bild på den efterfrågade lappen med info om allergier. 3 600 kronor, det svider bra i en liten verksamhet som min. Och jag är långt ifrån den enda som tycker att det är horribla avgifter.
Det känns rätt osannolikt att det kan ta sån tid så därför ser jag fram emot en exakt specifikation på vad jag blivit debiterad för som har tagit två timmar, samt en förklaring på varför det tar 30 minuter att öppna ett mejl och svara på det. Borde ju i rimlighetens namn rymmas inom efterarbetet.
Ett tips till er för att hålla nere kostnaderna, skicka en inspektör istället och på vardagar för att undvika OB-ersättning.