Sviker staten oss?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I ett principbeslut som Rikstrafikens styrelse har tagit inför den upphandlingsprocess som nu påbörjats, så fastslår man att ?Förfrågningsunderlaget ska vara så "öppet" att anbudsgivare har möjlighet att lämna anbud med en kombination av snabba och långsamgående fartyg. Krav skall ställas på att en del av passagerartrafiken bedrivs med höghastighetsfärja." Så långt Rikstrafikens principbeslut.
Men detta låter i mina öron som något otroligt, för att inte säga oroande. Skall vi gå tillbaka till femtimmarsresor igen? Skall vi gå tillbaka till omoderna fartyg? Skall vi gå tillbaka till turlistor, som inte är anpassade efter våra behov och önskemål? NEJ! Vill jag riktigt skrika ut!
Men det är just så Rikstrafiken menar. På sin hemsida utvecklar man detta med att skriva att ?det statliga engagemanget i Gotlandstrafiken syftar till att åstadkomma en färjetrafik som är stabil över tid, bedrivs med ett rimligt utbud och som sker med fartyg som har tillfredsställande komfort och kapacitet?. Observera, man skriver tillfredsställande komfort och rimligt utbud. Tillfredsställande för vem? Rimligt för vem?
Efter att ha läst vad Rikstrafiken skriver, så har jag gått vidare till det dokument, som reglerar vad Rikstrafiken skall göra och kanske också tycka. Det handlar om Regeringens regleringsbrev som talar om vad Rikstrafiken skall göra och hur det skall göras Detta regleringsbrev är utfärdat den 16 december i fjol och avser budgetåret 2005.
I detsamma kan man under verksamhetsområdet Interregional kollektiv persontrafik uttyda att målet för denna bland annat är ?en hög transportkvalitet för medborgarna och näringslivet. ?Där fick vi svaret från regeringen. Det är för oss man skall ha en hög transportkvalitet. Vidare konstateras att man skall nå ?en positiv regional utveckling som skall bidra till att utjämna skillnader i möjligheterna för olika delar av landet att utvecklas och motverka nackdelar av långa transportavstånd.? Hoppsan! Har Rikstrafiken läst detta?
Vidare konstateras i regleringsbrevet att ?tillgängligheten för medborgarna och näringsliv mellan regioner skall förbättras.? Nu är jag säker på att Rikstrafiken i bästa fall inte läst sina direktiv. Eller i värsta fall att man struntar i dem. En återgång till femtimmarsresor ser jag inte som en förbättring av tillgängligheten mellan regionerna. Åtminstone inte om den ena regionen är Gotland.
Avslutningsvis fastslås i regleringsbrevet att Rikstrafiken skall utreda vilka kriterier som bör användas för att beskriva medborgarnas och näringslivets grundläggande transportbehov samt konsekvenserna av alternativa nivåer för dessa kriterier. En lägesredovisning skall lämnas senast den 31 augusti i år. Har någon hört talas om denna utredning? Har någon blivit tillfrågad? Eller räknas vi kanske inte som medborgare i denna fråga? Är det månne också en sådan fråga som vi ej är betrodda att höras i? I så fall skulle det vara intressant att höra vad våra folkvalda anser. Särskilt de som har givit Rikstrafiken ett uppdrag (genom regleringsbrevet).
Men vi kan hjälpa Rikstrafiken. På sin hemsida uppmanar de faktiskt till att kontakta dem om man har frågor eller funderingar av något slag.
Jag tycker att vi alla, som representerar Gotland bör höra av oss och starkt ifrågasätta principbeslutet att bara en del av passagerartrafiken skall bedrivas med höghastighetsfärja. När Regeringen skriver om ?en positiv utveckling?, om att utjämna skillnader för olika delar av landet att utvecklas?, om att motverka nackdelar av långa transportavstånd? - ja då kan man inte avse att överskeppningstiderna till/från Gotland skall ökas från tre till fem timmar. Någon har klart missuppfattat det hela. Hjälp till att påpeka detta för Rikstrafiken. Hjälp till att vi även fortsättningsvis får bibehållen hög transportkvalitet. En transportkvalitet som utgår från medborgarnas, dvs. våra intressen. Vi vill inte ha femtimmarsturer? Vill Riksutställningar ha det? Vill näringslivet? Vill Gotlands kommun? Jag tror det inte? Den gotländska idrottsrörelsen vill det definitivt inte! Det var inte med argumentet femtimmarsresor vi lyckats med bedriften att få Riksidrottsstyrelsen att ta beslutet om att förlägga 2009 års Riksidrottsmöte till Gotland. Det är inte med sådant argument vi lyckas förse Gotland med närmare 100 000 gästnätter per år.
Det är nu vi måste agera! Inte när vi står inför fullbordat faktum. Hjälp till att få fram Gotlands synpunkter till Rikstrafiken. Från Gotlands Idrottsförbunds sida kommer vi att använda oss av ett antal olika kanaler för att försöka påverka. Jag hoppas att det skall lyckas. Annars får vi ändra på ordföljden i rubriken och kallt konstatera att Staten sviker oss.