Svar till Ronnie G Lundin
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För det första vill jag slå fast att de problem människan kan lösa med egen kraft och förmåga, dem skall hon naturligtvis lösa. Det finns ett gammalt fint ord som säger: hjälp mig att acceptera det jag inte kan förändra, ge mig mod att förändra det jag kan, ge mig förstånd att inse skillnaden. Denna skillnad tycks Ronnie G Lundin inte vara medveten om.
Det andra är att när man tar bort de religiösa dogmerna, så fyller människor genast tomrummet med vetenskapliga och demokratiska dogmer, som man tror på. Vetenskapen ger inte människan några absoluta sanningar, därför att vetenskapen är oförmögen att vetenskapligt exakt fastställa den absoluta början och det absoluta slutet. Vetenskapen kan inte heller visa på några exakta referenspunkter utanför det människan kan uppfatta och förstå, vilket medför att alla mänskliga sanningar är relativa och föränderliga och bara kan bekräftas av människor. Människor är m.a.o. instängda i ett trångt självbekräftande system. Människan saknar den absoluta sanningens härskarmakt helt enkelt.
Vetenskapen kan lära människorna hur man kan undgå vissa faror, och hur man kan bekämpa vissa lidanden. I många situationer tvingas emellertid vetenskapen att utlämna människan åt ett fortsatt lidande. Vetenskapen och politiken kan lindra verkningar av naturkatastrofer, men vetenskapen och politikerna kan aldrig fullständigt skydda människor. Det innebär att ingen människa är fullkomlig, inte ens mänsklighetens skickligaste vetenskapsperson.
Det tredje jag vill slå fast är att religion och präster har följt människan så länge det har funnits människor på jorden. Och ingen vetenskap i världen har kunnat vetenskapligt exakt fastställa när, var och hur människan blev människa.
Det fjärde jag vill slå fast är att grunden till att människan är religiös är att människan har en inneboende förmåga att vilja gå utanför det hon uppfattar och förstår. Hon nöjer sig inte med att underkasta sig döden, utan hon vill blicka bortom dödens begränsning och avgränsning. Vidare vill hon söka sig bortom den gräns hennes ringa förmåga sätter, och hon söker sig bortom tidens, rummets och formens och materiens begränsningar och avgränsningar. Människans nyfikenhet får henne att söka, dels efter orsakerna till de fenomen hon observerar, dels söker hon efter en övergripande ordning, eftersom hennes eget vetande är så begränsat och så relativt.
Ronnie G Lundin får gärna tro på vetenskapen och demokratin. Själv tror jag som kristen på den heliga Treenigheten. Och det hoppas jag få fortsätta med.