Sophämtning med förhinder

SOPOR. Hur bevisar man att man ställt ut sopkärlen undrar insändarskribenten.

SOPOR. Hur bevisar man att man ställt ut sopkärlen undrar insändarskribenten.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2016-08-22 13:54
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är permanent bofast på Fårö och har sophämtning en gång i månaden. Hämtning sker på tisdagar.

I måndags kväll lite före klockan 18 ställdes kärlet ut vid stora vägen på det vanliga hämtstället, 1,5 meter från asfaltskanten på stora vägen.

Jag var senare ute med ficklampa för att kontrollera kärlet vid 22-tiden då vinden var kraftig och jag var rädd att det skulle välta.

Ingen hämtning sker på tisdagen! När jag kontaktar kundtjänst på teknikförvaltningen onsdag morgon blir beskedet att kärlet ej var utställt! Jag protesterar och saken ska kontrolleras med utföraren. I dag torsdag ringer kundtjänst och håller fast vid att kärlet ej var utställt. Ingen argumentation biter. På frågan om de tror att jag ljuger blir svaret, ja, vi tror på vår utförare.

Jag betalar alltså för en tjänst som inte levereras. Jag blir kallad lögnare för första gången i mitt vuxna liv. Jag blir erbjuden en extrahämtning mot avgift för en tjänst som jag redan betalt.

Kommunen har en utförare som inte kan göra fel.

Vad hände med smidiga Gotland och kunden i centrum?

Jag misstänker att jag inte är den ende som blivit drabbad. Ska man dokumentera utställda kärl bild och datum för att bli trodd? Är utföraren alltid felfri och kunden har alltid fel?

Läs mer om