Skyll inte pÄ dÄlig sandning av vÀgarna
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.
I tidningarna pĂ„ Gotland och pĂ„ Ăstnytt har man de senaste dagarna kunnat lĂ€sa och höra om de bussar som halkat av vĂ€gen pĂ„ ön. Man sĂ€ger "Man inte har en möjlighet att hĂ„lla tidtabellerna. Vi hĂ„ller inte tiderna pĂ„ en enda tur som det ser ut idag och det skall vi inte göra heller, tidtabellerna fĂ„r vi helt enkelt bortse frĂ„n". DĂ„ undrar jag, vad kan det bero pĂ„ att linje 22 frĂ„n Slite klockan 7 alltid kommer samma tid till busstationen i Visby. BĂ„de sommar som vinter kommer den dit 7.45. DĂ€r mĂ€rks ingen skillnad alls. Jag har ocksĂ„ sett, senast förra veckan nĂ€r jag satt sĂ„ pass lĂ„ngt fram, att jag kunde se hastighetsmĂ€taren, att det gick i 100 kilometer i timmen nĂ€r vĂ€glaget var snöigt och isigt. "Man ska inte ens komma upp i 80", sĂ€ger man nĂ€r det Ă€r vintervĂ€glag. Jag undrar dĂ„ hur kan man köra i 100. Det finns det vissa som gör och det Ă€r inte bra.
Sedan behöver en del lÀra sig att göra mjuka inbromsningar ocksÄ, som det Àr ibland nu sÄ tvÀrnitas det sÄ att huvudet kastas framÄt (som om man skulle krocka med ett framförvarande fordon) och det Àr inte bra. Ska man slÀppa förbi nÄgon som sitter bredvid som skall av och man stÀller sig upp sÄ tappar man balansen. Sen kan man tycka att nÀr man kör ivÀg frÄn en hÄllplats att man tar det lugnt och inte gasar pÄ för snabbt. Ska man inte hinna sÀtta sig innan bussen kör? Jag har varit pÄ vÀg att ramla omkull flera gÄnger.
Man ska inte bara skylla pÄ dÄlig sandning, och inte sÀga att ingen tidtabell kan hÄllas nÀr det Àr vintervÀglag och man inte kan anpassa hastigheten. BÀlten i bussarna Àr bra, de som kommit nu Àr bara för trÄnga, tydligen gjorda för korta mÀnniskor. FÄ plats med en ryggsÀck och sÀtta pÄ sig bÀltet samtidigt nÀr man inte kan sitta ordentligt vad Àr det för idé med det?