Skärpning Destination Gotland
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag har en god vän, 70+, som saknar dator, så jag betalade hans besöksbiljett till Gotland tur och retur inklusive båtbussbiljetter via min dator. Dock har jag ingen skrivare, så jag kunde inte skriva ut hans biljett.
Problemet uppstod när han skulle ta båtbussen från Stockholm till Nynäshamn. Han kunde inte visa chauffören att han betalat bussresan. Han fick betala 120:- (istället för 90:- som det kostar när man bokar båten). Chauffören kunde ju inte veta om han betalat eller om han ljög. En mycket obehaglig upplevelse för min vän i busskön! Och hemresan återstår!
För min personliga del beställde jag biljett via telefon den 13 juni och betalade kontant i Nynäshamn den 15 juni när jag åkte till Gotland för sommarvistelsen. (Jag ville ha biljetten klar i god tid när trycket inte var så stort).
Döm om min förvåning när jag den 6 juli fick en räkning i brevlådan i Hellvi avseende denna resa! Vid samtal med Destination Gotland påstods att resan ej var betald och omedelbart måste betalas, annars skulle avbokning ske. Jag envisades med att resan var betald, men damen på Destination Gotland påstod ytterligare två gånger under samtalet att den inte var det och att den skulle avbokas dagen därpå (jag har 3 mil tur och retur till bank).
Jag lade på luren efter att damen sagt att detta var deras prispolicy, letade fram biljetten bland tre andra jag avser använda senare i år. Såg att den var betald lutade mig tillbaka i fåtöljen och undrade - och undrar! - hur man tänker (om man gör det) på Destination Gotland när det gäller kundkretsen och eventuell "kundpolicy".