Skänk inte bort Kappelshamn!

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2009-10-20 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Varför nappar inte tekniska nämnden på ett ypperligt tillfälle att ge norra Gotland en injektion som på sikt skulle kunna ge ett lyft för befolkning, näringsliv och besökare?
Gotlandsflyg - som historiskt har visat sig bra på att utmana omoderna kommunikationsstrukturer - vill prova ett miljövänligare och prismässigt attraktivt alternativ till nuvarande färjetrafik. Istället för att underlätta regeringens beslut att lätta på färjemonopolet, stänger man dörren för konkurrens för all framtid och lägger en död hand över en öns bästa hamnar.

Jag undrar om beslutsunderlaget till att fullfölja försäljningen av Kappelshamns hamn är korrekt. Ett skäl som anges är att hamnen är i dåligt skick och att det långsiktigt behövs investeringar på 10-20 miljoner kronor och det är pengar som inte finns. Det motiverar att hamnen säljs till Destination Got-land för ynka 1 150 000 kronor, alltså mindre än vad många mindre hus med tomt säljs för. Gotlandsflyg har kalkylerat med en hamnavgift på mellan tre och fyra miljoner kronor för att testa färjetrafik under sex veckor nästa sommar! Räkna ut vad hamnavgifter skulle ge i intäkt under en tioårsperiod med sommartrafik under tre månader!
Ett annat skäl att inte nappa på Gotlandsflygs färjeidé är att det inte går att få ett miljötillstånd för trafik till nästa sommar, det krävs att kvarnarna maler minst ett år. Efter att ha undersökt med tjänstemän hos kommunen är det fel. Den processen kan troligen kortas mer väsentligt och skulle det mot förmodan uppstå problem, bör miljöprövningen lyftas till en högre nivå - eftersom regeringen har som avsiktsförklaring att färjetrafiken ska konkurrensutsättas.

Gotlandsflyg anklagas för att inte vara seriösa, då borde de lagt in ett bud på hamnen. Lika lite som Gotlandsflyg vill äga Visby flygplats, vill man äga en hamn. Och hur hade det fungerat med flygkonkurrensen om Skyways/SAS köpt Visby flygplats av Luftfartsverket, när det bolaget skulle trafikera Visby-Bromma?
Det är möjligt att beslutet om försäljning av Kappelshamns hamn var rätt när det togs, men då var förutsättningarna annorlunda. Ingen kunde väl heller ana att budgivningen skulle bli så tunn att den enda som bjöd bara ville ge en dryg miljon? Om du vill sälja något, men ingen vill betala var det är värt - då är väl det ett skäl nog att avbryta en utförsäljning?
Att hänvisa konkurrerande trafik till andra hamnar känns inte seriöst - eller så har man inte läst Gotlandsflygs affärsidé. Vitsen var ju att köra med miljövänligare, långsammare färjor och ändå få en lika lång total restid för besökare till norra Gotland. Fårösund kan kanske vara ett alternativ om tio år, om det byggs en tunnel till Fårö. Alla som åkt Fåröfärjan vet att det inte finns plats för några hundra bilar extra nere i den hamnen.

Slutligen är det trist att ett entreprenörskap som skötts föredömligt i denna fråga viftas bort. Genom att kalla till stormöte i Kappelshamn, innan planerna publicerades offentligt, satte Gotlandsflyg igång en viktig dialog med lokalbefolkningen som i det närmaste enhälligt stödde en affärsidé som skulle utnyttja en redan befintlig naturlig hamn på ett modernt sätt.
Läs mer om