Bygglovshanteringen inom Region Gotland har tyvärr inte varit i fas med ärendemängden sedan år 2010.
Det har byggts ärendekö sedan dess, vid årsskiftet låg det cirka 900 ärenden i kö.
I juni 2018 stiftade riksdagen en lag om att ge rabatt på bygglovsavgiften med 20 procent per vecka efter den lagstadgade handläggningstiden på 10 veckor.
Lagen börjar gälla 1/1 2019. Vi ser det som en stor möjlighet att nu göra något radikalt för att komma i fas med bygglovshandläggningen.
Byggnadsnämndens ordförande Karl-Allan Nordblom (MP) verkar tyvärr ha en annan verklighetsbild, han sa i en radiodebatt att han ”inte anser att det är någon kö” och ”vi är på rätt väg, om vi får hålla på som vi gjort så har vi inga problem”.
Ibland blir det övertydligt hur olika man kan uppfatta läget.
Vi vill sjösätta ”Operation bygglov”. Följande åtgärder vill vi genomföra under hösten, i bästa samverkan med berörda tjänstemän.
Målet är att efter 5-6 månader, troligen i februari 2019, vara nere på en normal kösituation det vill säga ha arbetet bort hela ryggsäcken.
• Använda de mest rutinerade personerna att bedöma ärenden initialt och bestämma handläggningsprocess för varje ärende.
• Låna över halva planenheten och halva tillsynsenheten till bygglov under denna begränsade period. Prioritera ned övriga arbetsuppgifter på stadsarkitektenheten.
• Våga fatta beslut, blir det fel tar överordnad tjänsteman på sig ansvaret. Minimera de interna remisserna, begär bara remisser i tveksamma fall.
• Sänk kraven på handläggningen till lagens nivå, i dag upplever vi att vi ligger långt över lagstiftarens intentioner med våra utredningskrav och försiktighetsmått.
• Använd byggbonuspengar för att bemanna upp nyckelpositioner för bedömning av vatten och avlopp inom MHN och TKF, de är flaskhalsar i dag.
• Göra en politisk överenskommelse att aldrig hugga på tjänstemän offentligt om det blir misstag, alla är mänskliga och politiken har alltid yttersta ansvaret.
• Förändra i delegationsordningen, inför dubbla arbetsutskott och ge AU beslutsrätt i vissa ärenden.
• Skapa tydligare rutiner för dialog med den sökande, både digitalt och via direkta möten. Inför tydliga mottagningsrutin er.
• Se över möjligheten att införa fler bygglovsbefriade åtgärder.
• Jobba vidare med processförbättringar och dra lärdomar av ”Operation bygglov” i den fortsatta bygglovshanteringen så att inte köer uppstår framöver.