Sänk bensinskatten!

Gotland2007-03-01 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svar till Brita Hellebergs, Grön Ungdom, inlägg den 8 februari.
Miljöpartiets miljöpolitik när det gäller straffbeskattningen av svenska bilister är i allra högsta grad osolidarisk - det inser de flesta bilister men inte miljöpartisterna.
Mitt förra inlägg förstod inte Brita Hellberg. Låt mig då försöka lite mer pedagogiskt. Miljöpartiet hör till dem som vill minska risken för klimatkatastrof genom att minska koldioxidutsläppen. Låt oss då anta att alla forskare vore överens (så är inte fallet.) och att just koldioxidutsläppen styr klimatet (vilket inte alls är klarlagt) och att mänskliga utsläpp är avgörande för processen (Vilket IPCC säger till 90 procent är troligt).
Herr A bor i Stockholm och är välbetald IT-konsult. A kan enkelt promenera till tunnelbanan för att komma till jobbet (resorna är till 80 procent skattefinansierade.) Två gånger om året åker A på exklusiva flygresor till fjärran länder. Minst 4-8 gånger per år åker A på weekendresor till olika europeiska resmål med lågprisflyg. A släpper på detta vis ut mer koldioxid än vad flera bilfamiljer gör på hela året med sina nödvändiga resor. A betalar ingen koldioxidskatt - ingen vägtrafikskatt, ingen miljörelaterad skatt över huvud taget på sina resurskrävande resor.
Fru B är riksdagsledamot från "landet". Arbetsresorna till och från Stockholm är helt gratis och skattefinansierade. Inget förmånsvärde utgår. B har möjlighet att i stort sett obegränsat använda sig av gratis bilåkande - men då kallas det kollektivtrafik - med taxi.
B:s resor ute i landet står ofta partiorganisationen för. B blir ofta hämtad och lämnad med bil. Helt gratis och helt oskattbart för B. B har även privat företag för att hålla på med diverse föredrag och utbildning. Bilresorna är då avdragsgilla, som för alla andra egna företagare.
B:s behov av privat bilkörning utöver det ovan nämnda är marginellt. B:s andel av inkomsten som betalar moms på bil och bensinskatt är alltså mycket litet.
Kvinna C är ensamstående tvåbarnsmamma från Slite. Hon är tvungen att använda sin slitna Opel Kadett dagligen. Pendlingen till halvtidsjobbet och extraknäcket fyller inte kraven på avstånd och tidsvinst för avdragsrätt. Alla kostnader får C stå för själv. Den gamla mamman på gården utanför Slite behöver tillsyn och barnen skall skjutsas till olika fritidsaktiviteter. För att vardagen att gå ihop är det ett evigt strävande och att åka kollektivt hade kanske fungerat om det funnits 36 timmar på varje dygn. C får betala världens högsta koldioxidskatt på alla sina exklusiva nöjesresor i en bil som betraktas som en rostig miljöbov - den är -88 års modell och har precis som A:s och B:s flygplan ingen katalysatorrening.
På 1900 mils körning om året i sin "lyxbil" tvingas C betala nästan 14 000 kronor i skatt på låg inkomst - av redan beskattade pengar. Det är vad en av herr A:s "fjärran exotiska" lyxresa kostar - och på den resan betalar herr A noll kronor i skatt och noll kronor i koldioxidavgift.
På flygplansresorna till och från Stockholm betalar också B noll kronor i skatt och noll kronor i koldioxidavgift.
Börjar Brita Helleberg nu få en liten aning om vad jag menar med ojämlik beskattning?
Säg att herr A och kvinnorna B och C skall gå en vandringstur från ena till andra sidan av Gotland. Då får A i uppgift att bära tandborstarna, fru B får hand om fickkompassen och fru C får ta tältet, maten, vattenflaskorna, spritköket och extrakläderna.
I Kina invigs inte bara ett kolkraftverk varannan dag, det säljs över fyra miljoner nya bilar varje dag (det motsvarar hela Sveriges samlade bilpark). Medan den ensamstående mamman i Slite tvingas betala världens högsta koldioxidskatt behöver den Kinesiske miljonären inte betala ett öre i sådana skatter.
Använder vi IPCC:s egna siffror kan vi räkna ut att om alla gotlänningar helt slutar att köra bil (vilket är omöjligt) skulle den uteblivna vattenhöjningsnivån inte ens komma upp i en millimeter på 100 år. Varför skall ensamma mamman i Slite tvingas till orimliga ekonomiska uppoffringar - för ingenting! Ett globalt problem skall lösas med globala åtgärder. Inte med idiotlösningar i ett pytteland. Om vi skall "sända signaler" så skall det vara signaler som gör intryck och inte bara ställer till problem för de sämst ställda i detta glesbygdsland. Bensin- och dieselskatten behöver sänkas i Sverige, inte höjas till över 10 kronor per liter som miljöpartiet vill.
Läs mer om