SÄ skapas förtroende frÄn medarbetarna

Gotland2011-07-15 04:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Anders Sylvan sÀger den 3/7: "Jag tror att vi mÄste börja med att skapa ett förtroende. Vi mÄste fÄ den inre kÀrnan att tala gott om vÄr verksamhet"

Anders: Jag tror inte, jag vet att du Àr alldeles rÀtt ute.

FrÄgan Àr bara vad du och ledningen tÀnker du göra för att uppnÄ detta? Fina ord som tyvÀrr inte följs av er i ledningen. Jag har varit anstÀlld inom hÀlsosjukvÄrden Gotland under mÄnga Är och det förvÄnar mig att ni i ledningen inte har kommit lÀngre Àn sÄ hÀr i frÄgan.

Region Gotland har vÀl utarbetade vÀrdegrunder och fina ord om hur den anstÀllde ska bli behandlad. Man utför medarbetarenkÀter om arbetsmiljön men ÄtgÀrdar inte det som jag anser vara av vikt, det vill sÀga mobbing och trakasserier. Jag vet av egen erfarenhet eftersom jag Àr en av de som blivit utsatt för trakasserier och mobbing.

I stÀllet för att stödja och hjÀlpa försöker man tysta ner hÀndelserna och förminska dom. Det skapar en otrygghet, en kÀnsla av att inte duga, en kÀnsla av att man inte Àr vÀrd nÄgot. Som utsatt medarbetare behöver man bli sedd, lyssnad pÄ och bli bekrÀftad. ElementÀra och sjÀlvklara saker trodde jag, men som tyvÀrr inte fungerar pÄ Visby lasarett och framförallt inte hos dom med ledande positioner.

Ta hand om era anstÀllda och visa att ni bryr er sÄ har ni förtroendet frÄn medarbetarna. DÄ talar man gott om verksamheten. Duktiga medarbetare lÀmnar annars er och ni fÄr betala dyra pengar för att uppnÄ patientsÀkerhet.

Att medarbetare vÀljer att lÀmna sina tjÀnster beror inte bara pÄ omorganisation, utan ocksÄ pÄ hur ni handlar i svÄra situationer och vilken trygghet/förtroende ni skapar och ger pÄ arbetsplatsen dÀr den utsatte arbetar!

LĂ€s mer om