Rimliga öppettider en självklarhet?

Gotland2005-03-02 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag är handeslanställd och har arbetat inom detaljhandeln i närmare 25 år, och ser med fasa hur öppettiderna i butiker och serviceställen håller på att falla ur ramarna. Ett öppethållande mellan 7- 22, vardag som helg, är inte ovanligt här på Gotland. På sommarhalvåret är det om möjligt ännu värre!
Vad är det då som driver affärsinnehavarna till dessa orimliga öppethållandetider? Är det kunderna som kräver det? Eller är det de anställdas önskemål? Jag vill hävda ett klart nej i båda sakfrågorna! Min bedömning är att medborgarna värdesätter kvällsledigheten efter arbetet mycket högt, i form av umgänge med familj och vänner.

ttt
Arbetssituationen är i dag ofta pressad på arbetsplatserna, mycket ska hinnas med på kort tid, och utifrån denna aspekt så finns det heller ingen ork till att gå omkring i affärer till långt in på nätterna. Det är ju bara att titta in i någon kvällsöppen butik, det är inte många som handlar efter 21:00.
Inte heller de anställda som arbetar obekväma arbetstider kan räknas som några vinnare. De som går på "kvällspasset" är oftast en reducerad styrka, men servicepunkterna i butiken i form av kassa, chark, pantställe, videouthyrning, post och allt möjligt ska vara öppet. Det säger ju sig själv att det är en omöjlighet att bemanna allt detta på ett fåtal anställda.

ttt
I förlängningen så innebär detta långa väntetider för kunderna, samtidigt som de som arbetar blir splittrade. I vilken ände börjar jag, vilken kund är viktigast? Även ur butiksägarnas synvinkel så ger det här dålig goodwill, de kunder som handlar sent har rätt att kräva god service.
Skulle det då inte vara vettigt att ha rimliga öppettider med rimlig bemanning istället? Branschen skyltar gärna med att vi har god service och att kunden står i centrum, men stämmer det? Under dagtid, javisst, men inte på kvällar. Genom att minska ner på öppettiderna så skulle löftena stämma in, anser jag. Det skulle bli bättre arbetsmiljö för de anställda, bättre service till kunderna, och hela handelsbranschen skulle komma i bättre dager.
Ett öppethållande mellan 08:00 - 21:00 är ett önskemål som Handelsanställdas Förbund har ställt. Det är hög tid att hela branschorganisationen, både handelsanställda och företagare tar sitt ansvar när det gäller öppettiderna!
Läs mer om