Rikstrafiken kör över oss
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vi vet ju att färjorna går med förlust, staten lägger till hundratals miljoner, år 2000 var det ungefär 230 miljoner kronor. Vi vet också att oljan blir dyrare och dyrare, samtidigt kräver många vägpris på färjan.
För näringslivet, helt avgörande för Gotlands utveckling, är transporterna en central fråga och kommunen bör agera för en kostnadsneutralitet för Gotland, det vill säga att företagen kompenseras för de extra kostnaderna. Vore det inte då rimligt att acceptera en fastlandshamn och i stället få igenom kravet på vägpris?
Kombinerar man en stor och en liten färja till en hamn bör man kunna få en rimligare ekonomi i det hela. Jag tror att kommunen gjorde klokt i att åtminstone fundera över hur man ska agera när Rikstrafiken kräver en hamn, för det kommer de med all säkerhet att göra. Jag tror också att kommunen gjorde klokt i att agera så att den enda hamnen blev Nynäshamn och inte Oxelösund.
Varför det då? Jo, därför att Nynäshamn har tågtrafik till Stockholm och därför att för den så viktiga Stockholmstrafiken är Nynäshamn det enda vettiga alternativet. Söderöver spelar det hela mindre roll. Malmö till Oskarhamn är 5 timmar, till Oxelösund är det 5,5 timmar och till Nynäshamn 6,5 timmar. Till Göteborg är motsvarande 4,5 timmar, 4 timmar och 5,5 timmar. Så små tidsvinster uppväger inte nackdelen med kontakten till Stockholm. Dessutom håller Vägverket på att renovera väg 73.
Min uppmaning till Gotlands kommun och till alla andra intressenter är alltså att kräva att Nynäshamn finns kvar, rustas upp och att Väg 73 och Väg 225 byggs till snarare än att lägga resurer på att dra tåg till Oxelösund.
Visst är det en känslig fråga men verkligheten är att om vi stirrar oss blinda på en tvåhamnslösning så kommer
Rikstrafiken och kör över oss och så sitter vi där med baken på fel ställe och åker till Oxelösund dit ingen vill. Dessutom kanske vi kan få lite fler turer till Grankullavik än bara sommarturer vilket kan uppväga förlusten av Oskarshamn.