Regionen Gotland skulle kunna ge en rad fördelar
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
En av de stora fördelarna för Gotlands kommun är att man teoretiskt kan få en inblick hur fraktavtalen är skrivna, vilket skulle kunna medföra bättre logistik vid våra fastlandshamnar. En annan fördel är att man kan samarbeta med andra regioner bättre, exempelvis Oskarshamn som måste nyinvestera cirka 200-300 miljoner kronor för en ny hamnterminal. Vilket är ungefär samma kostnad som Gotland har för att anlägga en kryssningskaj i Visby.
Då Destination Gotland hade öppet forum på Borgen den 20 mars framkom det att färjorna inte kunde gå saktare, för då skulle inte båtarna räcka till för att sköta Gotlandstrafiken. Destination Gotland framlade också planer på att bekosta en renovering av hamnen i Kappelshamn på norra Gotland. Detta skulle möjliggöra en sommartrafik mellan Kappelshamn och Nynäshamn sommartid på cirka sex veckor för ett trafikbolag på den fria marknaden som inte behöver statliga medel. Destination Gotland presenterade också ett tungt förslag om att färjorna skulle kunna byta drivmedel från dagens bunkerolja till miljövänliga gas systemet LNG till nästa upphandlingsperiod med start år 2015. Fördelen med flytande naturgas är att koldioxidutsläppen minskar med cirka 20 procent, samt att svavelutsläppen är nära noll jämfört med bunkeroljan. Endast med byte av bränsle år 2015 till naturgas för att sedan i sin tur övergå till biogas framställt på Gotland kan våra höga miljömål i vision Gotland 2025 uppnås.