Problem eller möjlighet för tillväxt?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vi som ser Kappelshamn som en möjlighet och en värdefull resurs på sikt förvånas över att politikerna inte har presenterat en vision baserad på de möjligheter som finns att bidra till tillväxt och befolkningsökning genom satsning på Kappelshamn i stället för att sälja.
För övrigt borde väl vi skattebetalare som har betalat hamnarna få ha synpunkter innan man säljer hamnen för reapris? Fyrhuset på Hallshuk såldes för 5,7 miljoner nyligen. För tio år sedan kunde ingen ana att en tomt på Furilden skulle kosta ett par miljoner.
Hur mycket Kappelshamn kan bli värd om tio år är svårt att säga men om man från politikerna bara ser den som ett problem som kostar pengar och inte som en möjlighet att få ett billigare och miljövänligare resande, ja då förstår man prissättningen på en miljon
Ingen vill ha försämringar för den trafik vi har för närvarande. Vi vill ha vägpriser till två fastlandshamnar med nuvarande standard och restider.
Många vill ha förbättringar speciellt när det gäller priset för "vinterfastlänningar" och fastlandsboende pendlare som tycker att resan blir för dyr.
Gotlandsflygs förslag om Kappelshamn har som mål att dessa ska kunna resa billigare och att det blir fler besökare som kommer till ön.
Det finns en rädsla för att den reguljära trafiken skulle drabbas av högre biljettpriser om man tillåter lågpristrafik på Kappelshamn. Att det skulle innebära att staten behöver skjuta till mer pengar. Ja, det är väl vad vägprisgruppen sagt tidigare. För att få vägpris på den reguljära trafiken måste staten satsa. Det måste man även göra på järnvägar, tunnlar och motorvägar på fastlandet.
Varför satsar staten inte på "järnvägen" till Gotland? Varför ska en del av skattepengarna som går till infrastruktur inte hamna på Gotland så vi får "vägpriser"?
Att det sedan sommartid erbjuds en annan möjlighet med en billigare, långsammare och miljövänligare resa till Kappelshamn som dessutom avlastar trycket på Visby, det borde välkomnas av staten. Det motsvarar i Norrland av att sommarvägarna till Norge öppnas efter vintern. De resande får ett alternativ och det ger ett mervärde för näringslivet.
Trafik på Slite är en möjlighet och välkomnas av de flesta. Vi hoppas det slår väl ut.
Varför ser inte politikerna Kappelshamn som en möjlighet för tillväxt i stället för en kostnad?