Prissänkning på färjorna är på gång

Gotland2005-10-12 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Mycket tyder nu på att regeringen kommer att gå oss gotlänningar till mötes. Tipset är att regeringen nästa vecka fattar beslut om att sänka färjepriserna i gotlandstrafiken med cirka 20 procent f.o.m 1:a januari 2006. Särskilt med tanke på att färjepriset för en fastlandsfamilj ökat med nästan 50% sen 1997/ 98. Konsumentprisindex under samma period var nära nog oförändrad.
Trycket på regeringen Persson har nu nått orkanstyrka beträffande gotlandstrafiken. TV-inslag, radiointervjuer, riksmedia rapporterar nu så gott som dagligen i frågan. T.o.m tysk press hade häromdagen en artikel med bild. En uppvaktning av Ulrika Messing med Landshövdingen och kommunalrådet i spetsen genomfördes under torsdagen. I kommunens analys som överlämnades till infrastrukturministern kan utläsas "Färjepriset är redan idag för högt" Ulrika Messing uttalar sig i radion efter uppvaktningen, hon sa: "För att kunna pressa ner arbetslösheten på Gotland så är färjetrafiken avgörande." Hon sa också att "namninsamlingar har stor betydelse i sådana här sammanhang". Flera namninsamlingar med över 70 000 namn överlämnades samtidigt med uppvaktningen. Mängder av skrivelser från det gotländska näringslivet, idrottsrörelsen, politiska partier har sänts till Ulrika Messing de senaste veckorna. Den största demonstrationen i den gotländska historien genomfördes de 30 september på temat "Vi kräver sänkta färjepriser !". Vi ser nu också att flera riksdagspartier börjar agera med bl.a motionsskrivande i frågan.
Färjepriset sänktes 30 procent
Hösten 1991 hade vi en liknande situation här på ön. En delegation från näringslivet överlämnade då 70 000 namn till Mats Odell som då var kommunikationsminister. Kravet på regeringen var då införande av vägpriser. Även då åkte kommunalråd och landshövding på uppvaktning. Även då sändes mängder av protestskrivelser till regeringen. Trots att Sveriges ekonomi var usel på den tiden så fattades beslut om att sänka färjepriserna med 30% f.o.m 1992. Det går att påverka.
Sveriges ekonomi är god
I dag ser ekonomin bättre ut i vårt land. Pengar för att sänka färjepriserna finns idag. Att ta ett större ekonomiskt ansvar för gotlandstrafiken är inte bara en fråga om rättvisa, det handlar ju också om ren medmänsklighet. Rättvisa och medmänsklighet, två begrepp som den socialdemokratiska regeringen alltid står bakom. Att en satsning på gotlandstrafiken även skapar jobb åt våra arbetslösa här på ön blir ju en ren bonus.
Ett nyhetsinslag i radion meddelar att Petroliuminstitutets Ulf Svan har beräknat att de höjda bunkerpriserna på bensin och diesel stärker statskassan med över 2,5 miljarder via skatteintäkter. 2500 miljoner. För att kunna genomföra en färjeprissänkning behövs endast 5 procent av de intäkterna. Pengar finns alltså. Gott om pengar. Och för att sänka färjepriserna behövs ju bara småpengar. Beslutet om en färjeprissänkning kan fattas av regeringen redan denna vecka bara den politiska viljan finns.
Läs mer om