Politisk förändring går sakta

Gotland2017-05-26 14:53
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Politisk förändring liknar en koloss på lerfötter. Politiska påtryckningar tycks starka. Ändå händer ganska lite. Enskilda politiker tycks intresserade – men partiernas svårändrande inriktning blir kolossen.

Jag tänker på klimatförändringen. Problemens, hotens, forskningsresultatens enighet tycks så påfallande – stora havshöjningar, matjordar som blåser bort, vattenbrist som kopplas till klimatförändringar.

Jämfört med riskerna blir åtgärderna ett litet pip. Som ett pip kan regeringens nyligen lagda förslag till reduktionsplikt uppfattas.

Reduktionsplikten ska förplikta försäljning av drivmedel att blanda in en ökande mängd biobränslen i den fossila bensinen eller dieseln.

Först ska erkännas – dess syfte är att minska fossilanvändningen och utsläppen från fossila bränslen – den främsta orsaken till klimatförändringen.

Samtidigt finns problem som reduktionsplikten inte kommer att kunna bemöta.

- Även biodrivmedel orsakar koldioxidutsläpp i varierande grader.

- Biodrivmedel i bensin kommer inte att minska bilåkandet.

- Biodrivmedel kan anskaffas i Sverige – men alls inte överallt i världen.

- Biodrivmedel kan innebära att också skogen används som kolkälla – skogen som behövs som kolsänka.

- Med biodrivmedel som lösning kan Sverige inte bli ett föregångsland i trafikomställningen – andra nationer saknar ofta tillgång till egna biodrivmedel

Mycket har skrivits om vikten av ökande avgift på fossila bränslen för att stimulera utvecklingen av alternativa lösningar och omställning.

Det största problemet är det motstånd som intresseorganisationer genast mobiliserar.

En 40-kronors flygskattehöjning tycks hota Norrlands hotell- och företagskedjor.

Vi vill föra fram det amerikanska grundförslaget från Citizen´s Climate Lobby, CCL, och dess svenska gren Klimatsvaret CCL Sverige: att införa en stadigt stigande avgift på CO2-utsläpp och samtidigt betala ut denna intäkt i lika delar till alla vuxna medborgare.

Förslaget skulle för transporter stoppa användningen av de drivmedel som orsakar mer koldioxidutsläpp och gynna dem som orsakar lite.

Förslaget är politiskt möjligt. Det åtgärdar klimatförändringen genom att minska utsläppen – utan att samtidigt öka statens makt. Därmed blir förslaget frestande för partier på båda sidan blockgränsen.

Förslaget kan få politiskt stöd. De flesta människor kommer att tjäna på det. De som orsakar de stora utsläppen förlorar. Rättvist!

Vi kommer alla känna av att vi deltar i en konkret omställningsrörelse.

Läs mer om