Pigge Werkelin en fara för Gotlands utveckling!

Gotland2010-02-25 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Återigen kommer Pigge med ett utspel om Gotlandstrafiken. Pigges utspel syftar endast till att få ta del av statens stöd för Gotlandstrafiken och lägga det på flyget för att gynna sitt eget flygbolag. Att Pigge sedan säger sig värna om miljön står i bjärt kontrast med att hans flygbolag ska ordna charterresor till Kanarieöarna och Egypten. Då ska man inte tänka på miljön.
Om man synar Pigges förslag i sömmarna så ser man genast att det inte finns någon substans i detta förslag. Om man tror att staten skulle lägga cirka 420 miljoner till Gotlandstrafiken och det visar sig att gotlänningarna skulle acceptera en trafik som kostar 290 miljoner och att gotlänningarna skulle få använda överskottet till annat är ganska blåögd.
Vad jag vet så har Rikstrafiken inte mandat att dela ut regionala utvecklingspengar till landsbygden. Gotlänningarna har sagt att det som gäller är två hamnar på fastlandet, Nynäshamn och Oskarshamn, och Visby som hamn på Gotland och en restid minst som i dag. Eftersom inget av de fartyg som skulle kunna transportera det antal passagerare och gods som behövs för att klara högsäsong, kan angöra Kappelshamn. Detta innebär att man måste köra fler turer och det ökar i så fall utsläppen.

Att bygga en ny hamn i Västervik är resursslöseri då Oskarshamn är klart att börja bygga ut sin hamn så att restiden minskar med ca 20 minuter.
Att bygga en större väg till Kappelshamn och sedan låta alla bilar och lastbilar köra cirka 10 mil extra minskar inga utsläpp utan ökar utsläppen av CO2. Likadant skulle det bli om man skulle köra till Västervik då vi vet att de flesta som åker med den linjen ska söderut. Räknar man på allt detta kommer förmodligen CO2 utsläppen att öka i stället för minska.
Jag tror inte att de som bor i området runt Kappelshamn vill ha den stora trafikströmmen och utbyggnaden av den infrastruktur som skulle bli resultatet av detta förslag.
Pigge säger också att man ska se 30 år i framtiden och det håller jag med om och då ska man också anamma den nya teknik som står till buds och i dag är det fartyg som drivs av LNG och kan konverteras för att köra på Biogas som gäller.
Jag tror också det är viktigt att våra ledande personer i Kommunen och Länsstyrelsen gör klart för Rikstrafiken och regeringen att Pigge inte på något sätt har mandat att tala för hur gotlänningarna vill ha sin trafik.
Läs mer om