Omöjligt med en bro till Gotland
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det verkar fortfarande finnas folk på Gotland som drömmer om en bro till fastlandet. Jag vill genom denna insändare snabbt och skoningslöst krossa era förhoppningar om detta.
Själv tycker jag att drömmen om en bro faller på sin egen orimlighet, men jag känner ändå att det är min plikt att påvisa detta i skrift.
Det närmaste avståndet från Gotland till fast mark västerut är från Ekstakusten, via Stora Karlsö till Grankullavik på Öland. Då alla tre är naturreservat så släpper vi den tanken. Vi skulle ändå behöva åka tio mil för att komma till det riktiga fastlandet, så det kanske inte är så intressant.
Alternativ nummer två är en resa mellan Blåhäll på gamla Tofta skjutfält till Västervik. Detta låter lite mer intressant tycker jag, då vi åker från utkanten på en stad till en annan. Vi befinner oss dock i Västervik, en bra bit ifrån Stockholm.
Säga vad man vill om Stockholm, men de flesta resorna är ändå mellan Gotland och Stockholm, så det går inte att helt frånse.
När jag då räknar samman restid och kostnad för en resa mellan Visby och Stockholm kommer jag fram till följande: Restid: cirka 4,5 tim och konstad: cirka 320 kronor plus ev broavgift (Öresundsbron kostar 370 kronor per överfart). Min fråga är: vart ligger vinningen?
Det tar lika lång tid och kostar mer pengar att ta sig mellan Stockholm och Gotland samtidigt som man inte kan vila på färjan.
Som yrkesförare skulle du dessutom vara tvungen att ta en längre vila på vägen, något som du slipper i och med båten. Jag kan inte förstå hur signaturen " Rikstrafiken jag håller på er" kan påstå att det skulle tiodubbla befolkningen.
När man däremot räknar in verkligheten i ekvationen faller allt som ett illa byggt korthus. Bron mellan Blåhäll och Västervik skulle bli cirka nio mil lång.
Världens idag längsta bro finns i New Orleans USA och mäter 3,8 mil. Om man jämför ur ett svenskt perspektiv med mastodontprojektet Öresundsbron så är den 7,85 km (8,7 procent av Gotlandsbron), är byggd i ett sund som är 10-15 meter djupt (Sundet mellan Gotland och fastlandet är 100-150m djupt) och kostade ändå 30 miljarder kronor.
Med andra ord så skulle bron mellan Gotland och fastlandet bli en världens genom tiderna största byggnader och definitivt den dyraste.
Jag tror inte att någon regering, oavsett färg, skulle vilja ge sig på det.
Så kan vi en gång för alla komma överens om att det aldrig kommer att byggas en bro mellan Gotland och fastlandet?