Jag tycker Region Gotland och Taxi Visby skall ta sig en ordentlig funderare på det avtal för färdtjänst som började gälla den 1/7.
Har ni över huvudtaget en aning om att det är människor ni har anställda? All den erfarenhet och kunskap som era chaufförer har är det inte värt något?
Den urdåliga lön ni erbjuder till dom som jobbat i 10 år eller mer är så uselt gjort, att har ni någon som helst empati och förståelse för människor så bör ni sova väldigt dåligt om natten nu men antagligen har ni inte det eftersom ni kan förhandla fram ett sånt avtal.
Många yrken har inte ens en så låg ingångslön för nyanställda med noll erfarenhet!
Nej, skärpning, dessa chaufförer gör ett kanonjobb och tänk vilken otrolig kunskap dom har i att kunna möta människor i alla olika situationer sjuka, friska, unga, äldre, barn, ledsna ja listan kan göras lång.
Vill även ifråga sätta fackföreningen vad gör ni för att hjälpa till att få drägliga löner som går att överleva på?
Skärpning till er och värdesätt den stora kompetens som finns!
Svar:
Jag vill först och främst uttrycka min sorg över att se en insändare som målar upp en bild som inte stämmer överens med verkligheten men också visa min tacksamhet mot Gotlands Tidningar som ger en chans att bemöta den felaktiga bilden direkt i samma tidningsutgåva.
Ren och skär fakta är att det är betydligt högre lägstalöner och snittlöner i dagens avtal och det får vi tacka Region Gotland för som hade högre ställda krav än då gällande kollektivavtal som ett skallkrav i denna upphandling.
Detta gör det betydligt enklare för oss att rekrytera förare då vi kan betala högre löner än vad som är normalt inom ”vanlig” taxi.
I denna upphandling var det krav på minimum 127,84kr/tim plus ev. OB på 24.80kr/tim och kvalificerad OB på 41,47kr/tim, samt övertidsersättning på 50 procent av timlönen (OB och övertidsersättningar används normalt inte alls inom Taxi).
I det förra avtalet så var kravet enbart kollektivsenlig lön och då väljs generellt garantilön på cirka 113kr/tim plus eventuell procent av inkört månadsbelopp och det är främst det som används inom taxi på ön och i riket. 13 procent semesterersättning tillkommer i båda uppläggen. Problemet med det tidigare upplägget är att många förare hamnade på garantilönen runt 113kr/tim enbart och väldigt ofta de som jobbade kvällar/nätter och helger medans en handfull av våra cirka 40 förare jobbade enbart vardagar dagtid och hade månadslöner på 30-40.000kr/månad. Vilket var ett orättvist system men självklart inser vi att det är tufft för dem att gå ned i lön men som skrivet ovan så går de allra flesta upp kraftigt i lön.
Vi betalar ut månadslöner baserad på en timlön från 128kr/tim till 143kr/tim plus de övriga nya tilläggen som OB och övertidsersättningar. De flesta förarna uppger en lägre stressnivå då inkörda belopp inte längre påverkar deras lön och en glädje över höjningen av lönen och tilläggen.